تاثیر amp

AMP چیست؟

در ادامه مطلب نخست AMP را تعریف کرده و سپس در مورد استفاده از AMP و تاثیر آن بر روی سئو سایت به شما توضیح خواهیم داد.

در اوایل سال ۲۰۱۶، گوگل ابزاری به نام AMP را منتشر کرده است و این ابزار به منظور راحتی استفاده کاربران از صفحات وب ارائه شده و این بدان علت است که امروزه اکثر مردم برای وب گردی از گوشی های تلفن همراه خود استفاده می کنند و این آمار روزانه رو به افزایش است. گوگل می خواهد که مدیران وب سایت ها از این ابزار برای بهبود سرعت صفحات وب سایت های خود استفاده کنند تا کاربران به راحتی بتوانند محتوای صفحات وب سایت ها را بدون هیچ معطلی مشاهده کنند.

AMP مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages به معنای شتاب دهنده صفحات تلفن همراه است.می توان گفت استفاده از صفحات AMP بر روی سئو سایت تاثیر مثبت می گذارد. بیش از نیمی از مردم از دستگاه های تلفن همراه و تبلت ها برای جستجو در اینترنت استفاده می کنند و در عین حال بسیاری از وب سایت ها وجود دارند که هنوز هم ریسپانسیو یا همان mobile-friendly نیستند.

بر اساس اطلاعاتی که از سازمان Stat Counter Global Stats منتشر شده است، تلفن‌ های همراه هوشمند و تبلت‌ ها در ماه گذشته بیشتر از ۵۱٫۳ درصد اینترنت دنیا را در اختیار داشتند. این مقدار در کامپیوتر ها حدود ۴۸٫۷ درصد بوده است.

این آمار حاکی از آن است که وب سایت ها باید به گونه ای طراحی شوند که در انواع گجت های مختلف مانند گوشی های هوشمند و تبلت ها بدون هیچ مشکلی و به درستی نمایش داده شوند. گوگل نقش مهمی در افزایش استفاده‌ی مردم از اینترنت موبایل داشته است. موتور جستجوی گوگل کاملا با پلتفرم‌ های موبایل هماهنگ است و مردم مضامین مختلفی را می‌ توانند به راحتی روی موبایل مشاهده کنند.

حتی آن سایت هایی که برای گوشی های هوشمند و تبلت ها طراحی شده اند، اگر سرعت بارگذاری مناسبی نداشته باشند، نمی توانند موفق باشند. سرعت بارگذاری یک سایت به بهینه سازی تصاویر و فایل های CSS و Java Script بستگی دارد.

گوشی های هوشمند سخت افزار ضعیف تری نسبت به لپ تاپ ها و PC های خانگی دارد. پس قطعا سرعت بارگذاری صفحات وب سایت ها در این دستگاه ها با یکدیگر متفاوت است .

بر اساس آمار به دست آمده نشان می دهد که ۴۰ درصد از مردم، وب سایت هایی را که بارگذاری آن بیش از سه ثانیه زمان می برد را ترک می کنند.

شتاب دهنده AMP

AMP چگونه کار می کند؟

حال که دیگر می دانید AMP چیست، در این قسمت با نحوه کارکرد آن آشنا می شویم. توجه داشته باشید که با ایجاد صفحات AMP شما می توانید صفحات وب سایت خود را تا ۸۵ درصد سریع تر بارگذاری نمایید. AMP یا شتاب دهنده صفحات تلفن همراه، فایل های Java Script را محدود کرده و اجازه استفاده از آن ها را نمی دهد. چون این فایل ها باعث کاهش سرعت بارگذاری صفحات و همچنین افزایش حجم صفحه می شود. همچنین در AMP فایل های HTML و CSS حجمشان کاهش می یابد که این کار باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب سایت میشود.

آیا شما واقعا به استفاده از AMP یا شتاب دهنده صفحات تلفن همراه نیاز دارید؟

با استفاده از AMP سرعت بارگذاری صفحات سایت افزایش می یابد واین کار در جذب کاربرانی که از طریق گوشی های هوشمند و تبلت ها وارد سایت می شوند، بسیار موثر است.
اگر برنامه نویسان وب سایت تان می توانند از طریق کد نویسی و بهینه سازی تصاویر، سرعت صفحات سایت تان را افزایش دهند، دیگر نیازی به ایجاد صفحات AMP ندارید. ولی اگر نمی توانید از این طریق سرعت سایت خود را بالا ببرید، توصیه می شود که از صفحات AMP استفاده نمایید.

در چه مواردی شما نیازی به AMP ندارید:

تاثیر amp بر روی سئو

۱-  در صورت استفاده از CDN

هنگامی که شما از یک شبکه تحویل محتوا یعنی CDN  مخفف عبارت content delivery network استفاده نمایید، دیگر احتیاجی به AMP ندارید.
کاربرد CDN ها، ذخیره فایل های هوشمند، الگوریتم های بهینه سازی، مسیریابی پیچیده، پاک سازی فایل های بلا استفاده و فشرده سازی تصاویر برای به حداقل رساندن حجم صفحه است. تمامی این کارها برای بالا بردن سرعت سایت انجام می شود و تا ۵۰ درصد زمان تاخیر بارگذاری سایت را کاهش می دهد. با استفاده از CDN، دیگرنیازی به AMP نیست.

۲- تنظیم نسخه موبایل وب سایت با اضافه کردن تکه کد

لازم به ذکر است که mobile-friendly به معنای نمایش وب سایت در صفحات کوچک مانند گوشی های هوشمند و تبلت ها است. یکی از روش های AMP برای به حداقل رساندن زمان بارگذاری صفحه، غیر فعال کردن پلاگین ها و دیگر دارایی های جاوا اسکریپت است.
اگر شما از وردپرس استفاده می کنید، انجام این کار سخت نیست. باید از طریق فایل functions.php که شامل کد dequeue” “برای اجرای دستورات اضافه می باشد، این کار را انجام دهید.

۳- استفاده از یک CSS مرجع برای نسخه موبایل

برای این که سرعت سایت خود را افزایش دهید، به جای استفاده از چندین فایل CSS آن ها را در یک فایل مرجع قرار دهید که هنگام بارگذاری سایت، سرعت خوبی داشته باشد.

شما می توانید با استفاده از AMP یا کاهش حجم صفحات و بهینه سازی تصویر، سرعت سایت را در گوشی های هوشمند و تبلت ها و همچنین لپ تاپ ها و pc های خانگی افزایش دهید و کاربران سایت خود را راضی نگه دارید.

استفاده از AMP چگونه باعث افزایش سرعت بارگذاری سایت  می شود؟

AMP موجب بهینه سازی کد های HTML می شود و صفحاتی که از آن استفاده می کنند از سرعت لود بالایی برخوردار هستند و خواندن صفحات را برای کاربران گوشی های موبایل ساده تر می کند.
در کد های AMP شما نمی توانید از همه تگ ها استفاده کنید و مجاز به این کار نیستید. در واقع، فقط می توانید از کد های ساده و پر کاربرد CSS استفاده کنید. همچنین، مجاز به استفاده از کد های جاوا اسکیریپت در همه جای صفحات نمی باشید. در واقع می توان گفت AMP اجازه استفاده از یک سری کد های پر کاربرد که حجم پایینی دارند را می دهد و کد های CSS صفحه را نادیده می گیرد تا حجم صفحات افزایش پیدا نکند و تگ هایی که باعث افزایش حجم صفحه وب سایت می شوند را به عنوان تگ های غیر مجاز در نظر می گیرد.

آیا استفاده از AMP در صفحات وب سایت ضروری می باشد؟

اگر در حالت عادی سرعت بارگذاری صفحات وب سایت شما در گوشی های هوشمند و موبایل، مناسب است و کاربران از سرعت راضی هستند، لزومی به انجام این کار نیست. ولی اگر می خواهید طبق تکنولوژی و علم روز وب سایت خود را طراحی نمایید و سرعت سایت خود را برای کاربران گوشی های هوشمند بالا ببرید، می توانید از AMP استفاده نمایید.

شتاب دهنده صفحات تلفن همراه

وب سایت های دارای صفحات AMP در نتایج جستجو به چه شکل نمایش داده می شوند؟

به طور مثال، اگر شما در موتور جستجو گوگل موبایل خود عبارت WordPress را جستجو نمایید می توانید در بخش Top Stories نمونه هایی از نحوه نمایش AMP را مشاهده کنید.

تاثیرAMP بر روی سئو سایت

استفاده از صفحات AMP و افزایش سرعت لود صفحات در گوشی های موبایل باعث راضی نگه داشتن کاربر از وب سایت می شود. اگر کاربر از وب سایت راضی باشد، گوگل رتبه سایت در نتایج جستجو را ارتقا می دهد. به این موضوع توجه داشته باشید که نداشتن صفحات AMP بدین معنا نیست که رتبه سایت شما در نتایج جستجو کاهش می یابد و سئو سایت پیشرفت نمی کند. شما می توانید با روش های دیگر سرعت لود وب سایت خود را افزایش دهید و کاربر را راضی نگه دارید. ولی اگر نتوانستید سرعت سایت خود را به مقدار قابل قبولی افزایش دهید، حتما از AMP استفاده کنید.

آمار استفاده از صفحات AMP در طول یک سال به صورت اینفوگرافیک 

 

شتاب دهنده AMP

بزرگترین شرکت کنندگان در پروژه های AMP 
  • WordPress: ده ها میلیون نفر از شتاب دهنده تلفن همراه در وب سایت های خود استفاده می کنند، به علاوه ناشران VIP.
  • Reddit: ده ها میلیون این صفحه را اعلام می کنند.
  • Bing: برنامه های اندروید و IOS از AMP پشتیبانی می کنند.
  • Ebay: تا ۱۵ میلیون صفحه دسته بندی این محصولات قرار داده شده است.
  • Pinterest: استفاده از این صفحات برای پین ها.
  • Google: راه اندازی AMP در نتایج جستجوی وب.
نتایج کسب شده توسط ناشران در مورد تاثیر استفاده از AMP 
  • Washington Post: افزایش ۲۳ درصدی جستجوی کاربران اینترنتی از طریق گوشی موبایل.
  • Slate: افزایش ۴۴ درصدی بازدید کنندگان منحصر به فرد به صورت ماهیانه و افزایش ۷۳ درصدی در بازدید هر بازدید کننده منحصر به فرد ماهیانه.
  • Gizmodo: افزایش ۵۰ درصدی سایت، ۸۰ درصدی ترافیک جدید Gizmodo از طریق این صفحات.
  • Wired: افزایش ۲۵ درصدی نرخ کلیک سایت از طریق نتایج جستجو، با گزارشات CTR در تبلیغات AMP تا ۶۳ درصد.
عملکرد تبلیغات:

در اوایل سال جاری، یک مطالعه Double Click عملکرد تبلیغات در صفحات AMP  را در بین ۱۵۰ ناشر مقایسه کرد. نتایج این مطالعه به شرح زیر است:

• بیشتر از ۸۰% از ناشران متوجه میزان بازدید بیشتر شدند.
• بیشتر از ۹۰% از ناشران تعامل بیشتری با CTRS داشتند.
• اکثریت از ناشران eCPMs عالی دارند.

البته تمامی یافته های فوق از تیم Google AMP است. اجرای AMP به آسانی انجام نمی شود و در برخی موارد منجر به کاهش CTR می شود.

توضیح اینفوگرافیک:
  • سرعت صفحات AMP چهار برابر بیشتر از صفحات دیگر است.
  • ۶۰۰M+ صفحه AMP منتشر شده است.
  • ۷۰۰K دامنه از صفحه AMP برخوردار هستند.
  • بیش از ۸۷۰۰ توسعه دهنده وب با AMP درگیر هستند.
  • بیشتر از ۲۳% افزایش بازدید در جستجوی اینترنتی از طریق گوشی تلفن همراه دارد.
  • ۱۰x پهنای باند کمتر توسط صفحات AMP مصرف می شود.
  • بیشتر از ۷۳% افزایش بازدید هر بازدید کننده از طریق جستجوی گوگل در تلفن همراه را به دنبال داشته است.

 

 

گروه آیسا دارای چندین سال سابقه در زمینه طراحی سایت، برنامه نویسی اختصاصی تحت وب و سئو می باشد و کار خود را از سال ۱۳۸۶ شروع کرده است. این شرکت با تکیه بر سابقه علمی مدیران خود در زمینه سیستم های نرم افزاری به خصوص سیستم های کاربردی مفتخر است با آگاهی کامل از نیاز ها و خواسته های مشتریان، فن آوری روز دنیا را در اختیار آنان قرار دهد. برای تماس با گروه آیسا و اطلاع از چگونگی روند کاری آن اینجا کلیک کنید.