طراحی نرم افزار نظر سنجی

نرم افزار فرم نظرسنجی

در این مقاله به بحث درمورد نکاتی که قبل از طراحی فرم نظرسنجی باید در نظر گرفته شود و نحوه طراحی نرم افزار نظر سنجی می پردازیم.

نرم افزار نظر سنجی آنلاین از جمله نرم افزارهای کاربردی است که کاربر آن می تواند یک دانشجو یا فردی با یک کسب‌و‌کارکوچک باشد و یا واحدهای تحقیقات بازاریابی، منابع انسانی و ارتباط با مشتری شرکت‌های بزرگ باشند. بسیاری از سازمان‌ها و شرکت ها، نظرسنجی آنلاین را به عنوان یک روش فوق العاده برای جذب مخاطبان و دریافت بازخورد ازآنها می دانند. گستردگی کاربرد نرم افزار نظرسنجی بدان معنی می باشد که برنامه مورد استفاده بهتر است که در عین سادگی، موردپسند‌ کاربرنیز باشد و برای کاربران حرفه‌ای و سازمانی هم امکانات پیشرفته و تخصصی داشته باشد.

برای طراحی یک فرم نظرسنجی با کیفیت و مناسب باید زمان بگذاریم. پیش از ساخت فرم نظرسنجی باید درمورد تمامی مواردی که می خواهید در متن نظرسنجی استفاده کنید، به خوبی فکر کنید، در این صورت فرم پرسشنامه ای که تنظیم می‌شود، کاملا مطابق با هدف شما بوده و پاسخ‌های حاصل از نظرخواهی نیز دقیق تر و قابل اعتمادتر خواهند بود.

یک نظرسنجی که به درستی انجام شده باشد، می تواند حاوی اطلاعات ارزشمندی برای شما باشد. اطلاعاتی مانند نقاط قوت و ضعف سیستم شما و یا نیازها و انتظارات مشتریان را می توانید از یک فرم نظرسنجی استاندارد و صحیح کسب کنید.  در این مقاله سعی بر آن است که راهنمای جامعی برای طراحی سوالات فرم نظرسنجی در اختیار شما قرار بدهیم.

نکاتی که باید قبل از طراحی فرم نظر سنجی در نظر داشته باشید:

طراحی نرم افزار نظر سنجی

دلایل طراحی نرم افزار نظر سنجی

در گام نخست باید اهداف خود را از نظرسنجی تعیین کنید. اینکه به چه دلیل می‌خواهید فرم نظرسنجی منتشر کنید؟ چه حقیقتی را می‌خواهید کشف کنید؟ یا چه سوالاتی را در ذهن خود دارید که می‌خواهید مخاطبان پاسخ دهند؟ پیدا کردن جواب برای این موارد، نوع سوالات نظرسنجی و روش های نظرسنجی شما را تغییر می دهد.

برای درک بهتر این موضوع تصور کنید که شما مدیر یک شرکت خدمات IT می باشید و می خواهید نسخه جدیدی ازیک نرم افزار را طراحی کنید. بدین ترتیب ابتدا یک نظرسنجی برگزار می کنید و از مشتریان خود درمورد قسمت های مختلف نرم افزار سوال می کنید. با تجزیه و تحلیل نتایج نظرسنجی می توانید به پاسخ سوالات خود برسید که چه قسمت هایی از نرم افزار خود را بهتر است که ارتقاء بخشید تا موفق شوید رضایت مشتریان خود را جلب کنید.

انواع مختلف فرم نظرسنجی

یکی از کلیدی ترین نکاتی که در طراحی سوالات فرم نظرسنجی باید در نظر داشته باشید، انتخاب نوع سوالات است. فرم نظرسنجی نباید فقط از سوالاتی تشکیل شده باشد که پاسخ آنها تنها “بله” یا “خیر” است.بدون شک، طراحی سوالات امری دشوار است.

سوال انتخابی شما بر روی پاسخ هایی که دریافت می کنید و هم چنین تجزیه و تحلیل شما نیز تاثیرگذار است. در ادامه انواع مختلف سوالات متداول که می توانید در یک نظر سنجی به کار ببرید و کاربرد های هر کدام را بررسی می کنیم.

سوالات بله/ خیر

یکی از رایج ترین نوع سوالات نظرسنجی، سوالات بله/ خیر است و نتایج آن معمولا به صورت گزارشات آماری ارائه می شود. این نظرسنجی برای وقتی که می خواهید راجع به موضوعی آمارگیری کنید مناسب است و یا جامعه آماری را به چند بخش دسته بندی کنید. برای نمونه چنانچه می خواهید بفهمید که چند درصد از مشتریان از قابلیت پشتیبانی چت آنلاین سایت استفاده کرده اند، می توانید یک نظرسنجی بله / خیر طراحی کنید و با استفاده از نتایج حاصل از تست میزان محبوبیت قابلیت چت آنلاین را بسنجید.

سوالات چند گزینه‌ای

سوالات چند گزینه‌ای نیز نتایج آماری را نشان می دهند. و تفاوتشان با سوالات بله و خیر این است که جزییات بیشتری را می توانید مورد بررسی قرار دهید.به صورت معمول برای مقایسه بین چند مورد مشخص، از سوالات چند گزینه ای برای نظرسنجی استفاده می شود. برای مثال یک کارخانه تولید بیسکوییت می خواهد طعم جدیدی را به محصولات خود اضافه کند. بدین ترتیب یک نظرسنجی بین کاربران باشگاه مشتریان خود برگزار کرده و در فرم نظرسنجی چند طعم مختلف را به نظرسنجی می گذارد.

طراحی نرم افزار سفارشی

 

سوالات رتبه بندی ترتیبی

در هنگام طراحی نرم افزار نظر سنجی همواره این نکته را مد نظر داشته باشید که  بکارگیری سوالات رتبه بندی ترتیبی  یکی از محبوب ترین نمونه فرم های نظرسنجی مشتریان، است. سوالات ترتیبی از چهار گزینه عددی تشکیل شده اند که برای رتبه بندی یا امتیاز دهی مورد استفاده قرار می گیرد. این سبک از سوالات برای نظرسنجی درمورد میزان رضایت مشتریان کاربرد دارند. برای مثال اگر می خواهید میزان رضایت مشتریان را از کیفیت پاسخگویی تیم پشتیبانی خود بررسی کنید، می توانید یک فرم نظرسنجی طراحی کنید تا دراین فرم مشتریان میزان رضایت خود را از یک تا پنج مشخص کنند.

سوالات رتبه بندی اسمی

نوع دیگری از سوالات رتبه بندی ، سوالات رتبه بندی اسمی است. این سوالات هم به منظور رتبه بندی مورد استفاده قرار می گیرند ولی تفاوتشان با رتبه بندی ترتیبی این است که گزینه های آن به جای رتبه بندی عددی، گزینه های اسمی است. از این سوالات برای نظرسنجی کیفی استفاده می شود. به مثال زیر توجه کنید:
کیفیت پاسخگویی تیم پشتیبانی شرکت را چگونه ارزیابی می کنید؟

  • عالی
  • خوب
  • متوسط
  • ضعیف
  • بسیار ضعیف

مجموعه آیسا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه طراحی سایت، سئو، برنامه نویسی، طراحی انواع مختلف اپلیکیشن ها این افتخار را دارد که با بهره گیری از کادری متخصص و کارآزموده بهترین خدمات را به مشتریان ارائه کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با شماره تلفن ۰۹۰۵۲۶۷۵۲۵۰ تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *