03132660869

مدیریت تکنولوژی SEO در موتورهای جستجو

چگونه می توان تکنولوژی SEO در موتورهای جستجو را مدیریت کرد؟!

بهینه سازی فنی عامل اصلی SEO است. سایت هایی که به طور فنی بهینه سازی شده اند برای رتبه بندی و خزیدن در موتورهای جستجو بسیار آسان تر هستند. و کاربران برای ارائه یک تجربه کاربری عالی تجدید نظر می کنند. در ادامه به توضیح این شش سطح می پردازیم:

۱. فهرست کردن و خزیدن در موتورهای جستجو

اولین چیزی که می خواهید مطمئن شوید این است که موتورهای جستجو می توانند به درستی وب سایت شما را فهرست و crawl کنند. شما می توانید تعدادی از صفحات سایت خود را که توسط موتور های جستجو در Google Search Console نشان می دهند، توسط گوگلینگ برای site: domain.com یا با کمک یک وب سایت جستجوگر مانند Web Site Auditor، بررسی کنید.

فهرست کردن و خزیدن در موتورهای جستجو
فهرست کردن و خزیدن در موتورهای جستجو

در مثال بالا، یک شکاف نمایشی وجود دارد، تعداد صفحاتی که در Google نشان داده شده است، کمتر از تعداد کل صفحات است. برای جلوگیری از شکاف های نمایه سازی و بهبود قابلیت بازاریابی سایت خود، به موارد زیر توجه کنید:

منابع محدود شده از indexing

به یاد داشته باشید، گوگل هم اکنون می تواند انواع منابع (HTML، CSS و جاوا اسکریپت) را ارائه دهد. بنابراین اگر برخی از آن ها بلاک شده باشند، گوگل صفحات شما را آن طور که باید نگاه نمی کند و آن ها را به درستی نمایش نمی دهد.

صفحات Orphan

صفحات orphan صفحاتی هستند که در سایت شما وجود دارند اما با هیچ صفحه دیگری ارتباط ندارند. به این معنی که آن ها در موتورهای جستجو نامرئی هستند. اطمینان حاصل کنید صفحات مهم شما orphan نشده اند.

صفحه بندی کردن محتوا

گوگل اخیرا قبول کرده است که rel = next، res-prev را برای مدت زمان زیادی پشتیبانی نمی کند و توصیه می کند محتوای صفحه دیگر را مشاهده کنید. اگر چه شما نیازی به تغییر هر چیزی در محتوایی که قبلا پیمایش کرده اید و برای سایت شما منطقی است، ندارید.

چه کاری در فهرست کردن و خزیدن باید انجام دهیم 

فایل robots.txt خود را بررسی کنید. این فایل نباید صفحات مهم در سایت شما را مسدود کند.
با استفاده از ابزار هایی که می توانند تمام انواع منابع را جستجو و تمام صفحات را پیدا کنند، سایت خود را کاوش کنید.

۲. بودجه خزنده

بودجه خزنده می تواند به عنوان تعداد بازدید موتورهای جستجو از یک سایت در یک دوره زمانی خاص تعریف شده باشد. برای مثال، اگر Google bot از سایت شما ۲.۵K بار در ماه بازدید کند، ۲.۵K بودجه خزنده ماهانه شما برای Google است. اگرچه کاملا مشخص نیست که چگونه Google بودجه خزنده را به هر سایت اختصاص می دهد.

دو نظریه عمده وجود دارد که به صورت زیر است:

  • تعداد لینک های داخلی به یک صفحه
  • تعداد بک لینک ها

در سال ۲۰۱۶، تیم من یک آزمایش برای بررسی ارتباط بین لینک های داخلی و خارجی و آمار خزیدن انجام داد. ما برای ۱۱ سایت در Auditor Web Site پروژه هایی را برای بررسی تعداد بک لینک های داخلی ایجاد کردیم. در ادامه ما پروژه هایی را برای همان ۱۱ سایت در SEO SpyGlass ایجاد کردیم تا تعدادی از لینک های خارجی که به هر صفحه نمایش داده می شوند را بررسی کنیم.
سپس ما آمار خزیدن را در سرور بررسی کردیم تا ببینیم که اغلب اوقات Google bot هر صفحه را مشاهده می کند. با استفاده از این داده ها، ارتباط بین لینک های داخلی و بودجه خزنده بسیار ضعیف بود (۰.۱۵۴) و همبستگی بین لینک های خارجی و بودجه خزیدن بسیار قوی (۰.۹۷۸) بود.

البته ما هفته گذشته همان آزمایش را انجام دادیم تا ثابت کند هیچ ارتباطی بین لینک ها و لینک های داخلی و بودجه خزنده وجود ندارد. به عبارت دیگر، back link ها نقش مهمی را در افزایش بودجه خزنده ایفا می کنند، اما به نظر می رسد عوامل بیشتر دیگری نیز تاثیرگذار هستند. که به این معنا می باشد که برای تقویت بودجه خزیدن باید از تکنیک های قدیمی استفاده کنید که عنکبوت موتورهای جستجو را به تعداد صفحات سایت شما خاتمه می دهد و سریع تر مطالب جدید خود را پیدا می کنید.

چه کاری در بودجه خزنده باید انجام دهیم

اطمینان حاصل کنید که صفحات مهم crawlable هستند. robots.txt خود را بررسی کنید، نباید هیچ منبع مهمی (از جمله CSS و جاوا اسکریپت) را مسدود کند.
اجتناب از زنجیره های تغییر مسیر طولانی. بهترین روش در این جا، بیش از دو هدایت در یک ردیف است.
رفع صفحات شکسته اگر یک ربات جستجو بر روی یک صفحه با خطای ۴۰۴ “یافت نشد”، خطای ۵۰۰ “سرور داخلی” یا هر خطای مشابه دیگر رو به رو شود، یک واحد بودجه خزنده شما به هدر می رود.

نقشه سایت خود را پاک کنید. ایجاد محتوا برای جستجوگر ها و کاربران آسان تر است. صفحات 4xx، تغییرات غیر ضروری، صفحات غیر کانونی و مسدود شده را حذف کنید.
صفحات بدون ارزش را برای جستجوگر ها غیر فعال کنید. یک قانون برای حفظ سیاست حریم خصوصی، تبلیغات قدیمی، در فایل robots.txt خود ایجاد کنید.
حفظ بازده داخلی اتصال. ساختار سایت خود را مانند درخت کم عمق کنید تا خزنده ها بتوانند به راحتی به تمام صفحات مهم در سایت شما دسترسی پیدا کنند.
به پارامتر های URL خود مراجعه کنید.

۳. ساختار سایت

ایجاد یک ساختار کارآمد سایت به ربات ها اجازه دسترسی به تمام صفحات مهم سایت شما را می دهد. برای ساختن ساختار سایت خود، تمرکز بر دو عامل حیاتی است:

نقشه سایت:

با کمک یک نقشه سایت، موتورهای جستجو سایت شما را پیدا می کنند، ساختار آن را می خوانند و محتوای تازه را کشف می کنند.
اگر به دلایلی نقشه سایت ندارید، واقعا لازم است که آن را ایجاد کنید.
نقشه سایت خود را می توانید با استفاده از موارد زیر حفظ کنید:
به روز رسانی کردن: ایجاد تغییرات با اضافه کردن و یا حذف چیزی از سایت.
مختصر کردن: که تحت ۵۰۰۰۰ آدرس است.
پاک کردن: خطا ها، تغییر مسیر و منابع مسدود شده را حذف کنید.

ساختار پیوند داخلی:

هر کس در مورد مزایای لینک های خارجی می داند، اما به لینک های داخلی توجه زیادی نمی شود. با این حال، لینک های داخلی باعث می شوند تا پیوند را در میان تمام صفحات به طور موثری گسترش دهند و به صفحاتی که قدرت کمتری دارند، کمک کند. علاوه بر این، می توانید خوشه های موضوعی را با ارتباط محتوای مرتبط در سایت خود ایجاد کنید تا موتورهای جستجو محتوای سایت شما را در زمینه خاص نشان بدهند که دارای اقتدار بالایی است.

چه کاری در ساختار سایت باید انجام دهیم

استراتژی ها ممکن است بسته به اهداف خود متفاوت می باشند، اما عناصر زیر برای هر هدفی حیاتی هستند:
عمق کلیک: جان مولر تأیید کرده است که کلیک های کمتر برای رسیدن به یک صفحه از صفحه اصلی شما، بهتر است. به دنبال این توصیه، سعی کنید هر صفحه را تا ۳ لینک از صفحه اصلی حفظ کنید.
استفاده از لینک های متنی: هنگام ایجاد مطالب برای سایت خود، به یاد داشته باشید که لینک ها را به صفحات با محتوای مرتبط (مقالات، صفحات محصول و غیره…) استفاده کنید.
متون لنگر اطلاعاتی: کلمات کلیدی را به متون لنگر پیوند های داخلی اضافه کنید تا آن ها به خوانندگان اطلاع دهند چه چیزی از محتوای مرتبط انتظار می رود. فراموش نکنید که برای ویژگی های alt برای لینک های تصویر هم همین کار را انجام دهید.

شاید تمایل به خواندن این مقاله را هم داشته باشید:  بهینه سازی تصاویر برای موتور های جستجو

۴. سرعت صفحه در موتورهای جستجو

سرعت اینترنت امروزه عامل مهمی است. یک تاخیر یک ثانیه می تواند باعث کاهش ترافیک سنگین برای اکثر شرکت ها شود. تعجب نکنید که گوگل نیز به سرعت اهمیت می دهد. سرعت صفحه اصلی یک عامل رتبه بندی گوگل برای مدت زمان طولانی است. در ژوئیه ۲۰۱۸ سرعت صفحه موبایل نیز به یک عامل رتبه بندی تبدیل شد.

سرعت صفحه در موتورهای جستجو
سرعت صفحه در موتورهای جستجو

می توان گفت هیچ ارتباطی بین موقعیت وب سایت موبایل و سرعت سایت (اول Contentful Paint و DOM Loaded ) وجود ندارد.
همبستگی بین موقعیت سایت و متوسط امتیاز بهینه سازی صفحه.
در حال حاضر، سطح بهینه سازی فنی سایت برای رتبه بندی ها مهم است. خبر خوب این که کاملا تحت کنترل شماست. گوگل در واقع لیستی از نکات بهینه سازی برای سرعت بخشیدن به سایت شما را فراهم می کند که لازم نیست همه آن ها را رفع کنید.

چه کاری در سرعت صفحه باید انجام دهیم

موارد زیر عواملی است که باعث می شود که سرعت بسیار زیادی برای رندر کردن وب سایت صورت بگیرد:
تغییر مسیر هدایت صفحه: ایجاد یک سایت پاسخگو؛ یک نوع تغییر مسیر مناسب برای نیاز های خود را انتخاب کنید (دائمی ۳۰۱، موقت ۳۰۲، جاوا اسکریپت، یا هدایت HTTP.)

منابع غیر فشرده شده: قبل از فشرده سازی، منابع غیر ضروری را حذف کنید، تمام منابع فشرده شده را با استفاده از تکنیک های فشرده سازی مختلف برای منابع مختلف انجام دهید.

زمان پاسخ سرور: تجزیه و تحلیل داده های عملکرد سایت برای تشخیص آن چه که عملکرد سایت را کاهش می دهد، استفاده می شود (از ابزار هایی مانند WebPage Test، Pingdom، GTmetrix، Tools Dev Development استفاده کنید).

عدم وجود خط مشی ذخیره سازی: با توجه به توصیه های Google، یک سیاست ذخیره سازی را وارد کنید.

منابع نامحدود: از minification و فشرده سازی استفاده کنید.

تصاویر: تصاویر پاسخگو و تکنیک های بهینه سازی مانند استفاده از فرمت های بردار، فونت های وب به جای رمزگذاری متن در یک تصویر، حذف ابرداده ها و غیره… .

۵. Mobile-friendliness

همان طور که تعداد جستجوگر های تلفن همراه در حال افزایش بود، گوگل قصد داشت تا برای اکثریت کاربران خود آدرس بدهد و در ابتدای سال ۲۰۱۸ فهرست اولیه تلفن همراه را به نمایش گذاشت. در پایان سال ۲۰۱۸، Google بیش از نیمی از صفحات نمایش داده شده در نتایج جستجو تلفن همراه را نشان داد. که در حال حاضر گوگل وب را از نقطه نظر تلفن همراه باز می کند: یک نسخه موبایل سایت برای نشان دادن و رتبه بندی حتی برای نتایج جستجو نشان داده شده به کاربران دسکتاپ استفاده می شود.

چه کاری در Mobile-friendliness باید انجام دهیم

صفحات خود را برای سازگاری با تلفن همراه با ابزار Google Mobile-Friendly تست کنید. این سایت با توجه به معیار های قابلیت استفاده، مانند پیکربندی viewport، اندازه متن و دکمه ها و استفاده از افزونه ها، ارزیابی می کند.
با استفاده از یک عامل کاربر سفارشی در خزنده جستجوگر خود، ممیزی را برای سایت تلفن همراه خود انجام دهید تا مطمئن شوید که صفحات مهم شما به خزنده موتورهای جستجو رسیده و از اشتباهات سنگین محروم هستند. به عناوین و داده های ساختاری توجه داشته باشید.

۶. داده های ساختاری

همان طور که گوگل SERPs در حال ارتقاء بصری می باشد، کاربران نیز در حال تبدیل شدن به این که کمتر کلیک کنند، هستند. در نتیجه آن ها سعی می کنند که صفحه نتایج جستجو را بدون نیاز به کلیک روی هر صفحه درست کنند. نتایج غنی آن هایی هستند که معمولا با چرخش تصویر و ویدیو، رتبه بندی و نقاط بازبینی قابل مشاهده هستند.

داده های ساختاری
داده های ساختاری

نتایج غنی نیاز به پیاده سازی داده های ساخت یافته دارند. داده های ساخت یافته در نشانه گذاری صفحه کد گذاری شده و اطلاعاتی در مورد محتوای آن ارائه می دهند. حدود ۶۰۰ نوع اطلاعات ساخت یافته در دسترس وجود دارد. در حالی که همه آن ها نمی توانند نتایج شما را غنی نگه دارند. علاوه بر این، به خزندگان کمک می کند مطالب شما را بهتر از دسته ها و زیر شاخه ها (مثلا کتاب، پاسخ، دستور العمل، نقشه) درک کنند. با این حال، حدود ۳۰ نوع مختلف از نتایج غنی وجود دارد که توسط نشانه گذاری طرح می شوند.

چه کاری در داده های ساختاری باید انجام دهیم

به schema.org بروید و آن طرح هایی را که مناسب محتوا در سایت شما هستند انتخاب کنید. این اسناد را به URL ها اختصاص دهید.
نشانه ساختار داده را ایجاد کنید. نگران نباشید، برای انجام این کار به مهارت های توسعه دهنده نیاز ندارید. از گوگل نشانگر ساختار داده نشانه گذاری استفاده کنید که شما را از طریق فرآیند راهنمایی می کند. سپس نشانه گذاری خود را در ابزار تست ساخت یافته یا نسخه به روز شده خود، Testing Tool Rich Results تست کنید. به یاد داشته باشید که Google از داده های ساختاری در ۳  فرمت پشتیبانی می کند: JSON-LD، Microdata، و RDFa، با JSON-LD .

از Google انتظار نداشته باشید نتایج پیشرفته شما را نمایش دهد. این می تواند چند هفته طول بکشد، بنابراین از Fetch as Google در کنسول جستجو استفاده کنید تا صفحات شما سریع تر باز شوند. توجه داشته باشید که Google می تواند تصمیم بگیرد که آن ها را به طور کلی نمایش ندهد، اگر آن ها دستورالعمل ها را برآورده نکنند.

منبع: searchenginewatch

گروه آیسا با بیش از ۱۰ سال سابقه در زمینه طراحی سایت، برنامه نویسی اختصاصی تحت وب و سئو فعالیت نموده و کار خود را از سال ۱۳۸۶ شروع کرده است. این شرکت با تکیه بر سابقه علمی مدیران خود در زمینه سیستم های نرم افزاری به خصوص سیستم های کاربردی مفتخر است با آگاهی کامل از نیاز ها و خواسته های مشتریان، فن آوری روز دنیا را در اختیار آنان قرار دهد. برای تماس با گروه آیسا و اطلاع از چگونگی روند کاری آن اینجا کلیک کنید.