03132660869

بهینه سازی تصاویر برای موتور های جستجو

بهینه سازی تصاویر برای SEO چگونه انجام می شود؟!

در ژانویه ۲۰۱۹ بیش از ۱.۹۴ میلیارد وب سایت وجود دارد که در این مسئله رقابت بزرگی را برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل و افزایش سئو سایت ایجاد کرده است. یک راه عالی برای برجسته شدن سایت در SEO چیست؟ بهینه سازی تصاویر.
در این جا سه واقعیت سریع برای درک تصاویر بحرانی برای افراد و SEO وجود دارد:

  •  ۹۰٪ از تمام داده های مغز انتقال بصری است.
  • مغز انسان یک تصویر را در یک زمان مشابه برای خواندن ۱۰۰۰ کلمه پردازش می کند.
  • ارزش یادآوری محتوای بصری حتی پس از سه روز ۶۵٪ است، در حالی که ارزش فراخوان برای متن نوشته شده تنها ۱۰٪ است.

برای وب سایت ها ضروری است که بتوانند یک تجربه کاربری سریع، اصطکاک پذیر و لذت بخش را ارائه دهند. بهینه سازی تصویر به عنوان بخش مهمی از این پازل عمل می کند.

بهینه سازی تصاویر برای کاربران و جستجوگر ها چیست؟

بهینه سازی تصویر کمک می کند تا سرعت بارگذاری صفحه بهبود بخشد، که یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی گوگل است. همچنین باعث بهبود کلمات کلیدی می شود.
بسیاری از دستگاه ها و دسکتاپ از صفحه نمایش با وضوح بالا استفاده می کنند که نیاز به تصاویر با کیفیت عالی را افزایش می دهد.

نکات بهینه سازی تصاویر

در ادامه به توضیح نکات و راهنمایی هایی در خصوص بهینه سازی تصاویر می پردازیم.

۱. انتخاب نوع مناسب تصویر: Vector یا raster؟

تصاویر برداری ساده(vector):

یکی از نکاتی که بر روی بهینه سازی تصاویر اثر می گذارد انتخاب نوع مناسب تصاویر می باشد. تصاویر برداری ساده (vector)، با استفاده از خطوط، نقاط و چند ضلعی ایجاد شده است. که این تصاویر، بهتری برای شکل ها، آرم ها، آیکون ها و تصاویر صاف هستند. هنگامی که بر روی این تصاویر زوم می کنید، به اندازه مناسب پیکسل بندی شده اند، و آن ها را برای دستگاه ها با وضوح بالا مناسب می کند. علاوه بر این، شما می توانید از یک فایل تصویر مشابه در سیستم عامل های مختلف (و همچنین برای طراحی وب سایت پاسخگو) بدون نیاز به استفاده از چندین تغییر استفاده کنید.

تصاویر رادیویی(raster):

از سوی دیگر، تصاویر رادیویی (raster) تصاویری هستند که از شبکه مستطیل ساخته شده اند، هر کدام با مقادیر پیکسل بسته بندی می شوند. این تصاویر رشته های عمیقی را که می خواهید منتقل کنید، فراهم می سازد و به آن ها تجلی احساسی و روحی می دهد زیرا این تصاویر واقعی هستند. با این حال، اگر به خوبی کار نکنند، می تواند سرعت بارگذاری سایت شما را به شدت مختل کند! به علاوه، ممکن است مجبور شوید تغییرات فایل چندگانه را ذخیره کنید تا مطمئن شوید که آن ها در سیستم عامل های مختلف سازگار هستند و مناسب طراحی وب سایت های پاسخگو می باشند.

شاید تمایل به خواندن این مقاله را هم داشته باشید:  طراحی سایت پاسخگو یا سازگار

در این جا یک جدول وجود دارد که Google برای درک بهتر نسبت پیكسل به بایت به اشتراک گذاشته است.

انتخاب نوع تصاویر در بهینه سازی تصویر
انتخاب نوع تصاویر در بهینه سازی تصویر

گوگل همچنین خاطر نشان کرده است که برای ذخیره کردن یک پیکسل، چهار بایت حافظه نیاز است. تصور کنید اگر چندین عکس در یک سایت با ۸۰۰ * ۸۰۰ پیکسل داشته باشید. سایت ما حداقل چیزی حدود ۶۲۵ کیلوبیت بر ثانیه را می گیرد. یا به عبارت ساده تر، یک فیل در مسابقه با خرگوش شرکت می کند را تصور کنید. نسبت ایده آل می تواند تصاویر ۴۰٪ و تصاویر شطرنجی ۶۰٪ باشد.

۲. انتخاب بهترین فرمت تصویر – SVG، JPG، PNG، یا GIF؟

بهترین فرمت برای تصاویر برداری، SVG می باشد که بهترین گزینه برای این تصاویر خواهد بود. با توجه به این تصاویر، شما همچنین از کیفیت بالا که به راحتی مقیاس پذیر است بهره مند می شوید.
بهترین فرمت های تصاویر شطرنجی یا raster:
PNG: تصاویر با کیفیت بالا را با حجم فایل های سنگین تولید می کند. می توان آن را فقط برای زمانی پیشنهاد کرد که شما می خواهید همه جزئیات تصاویر را ذخیره کنید.

JPG: تصاویری با کیفیت خوب را تولید می کند که از لحاظ حجم فایل سنگین نیستند. با این حال، این ها تصاویری از دست رفته به حساب می آیند، به این معنی که شما برخی از جزئیات تصویر را برای همیشه از دست می دهید. JPG بدون شک برای فرمت تصویر ترجیح داده می شود، که به شما امکان بدون دردسر دانلود و آپلود تصاویر را می دهد. از این رو، از آن ها به طور گسترده استفاده خواهند شد. در حدود ۷۲.۳ درصد از وب سایت ها از فرمت های تصویر JPG استفاده می کنند و اکثر تلفن ها تصاویر را به عنوان فایل های .JPG ذخیره می کنند. به خصوص برای سایت های تجارت الکترونیک و رسانه های اجتماعی پیشنهاد می شود.

GIF: اگر شما به دنبال انیمیشن هستید، GIF انتخاب ایده آلی است، زیرا از ۲۵۶ رنگ مختلف انتخاب شده از فضای رنگی ۲۴ بیتی RGB پشتیبانی می کند. در حال حاضر تنها ۲۶.۶ درصد از وب سایت ها از فرمت های GIF استفاده می کنند.
در این جا یک نمودار وجود دارد که می تواند به شما کمک کند که کدام فرمت تصویر بهترین استفاده را داشته است.

انتخاب فرمت تصاویر در بهینه سازی تصویر
انتخاب فرمت تصاویر در بهینه سازی تصویر

۳. تغییر اندازه تصاویر

توجه داشته باشید که اندازه تصویر و اندازه فایل تصویر دو موضوع کاملا متفاوت است. در ادامه به توضیح آن و دریافت اندازه تصویر ایده آل می پردازیم.

نسبت ابعاد چیست؟

نسبت ابعاد به عرض و ارتفاع یک تصویر گفته می شود و به فرمت “x: y” نوشته می شود.
چرا نسبت ابعاد مهم هستند؟
اگر بخواهیم نسبت یک تصویر را تغییر و یا برش دهیم حفظ زیبایی ابعاد تصویر اهمیت ویژه ای دارد. رعایت کردن نسبت های مناسب برای هر تغییری مهم خواهد بود.

نسبت ابعاد تصاویر
نسبت ابعاد تصاویر

با توجه به جدول بالا، بهتر است که بر روی نسبت تصویر ۱:۱ و ۴: ۳ تمرکز کنید که برای رسانه های اجتماعی، صفحه نمایش های تلفن همراه، عکاسی و چاپ مناسب هستند.
شما ممکن است الگو های خود را بر اساس سیستم مدیریت محتوا (CMS) که از آن استفاده می کنید، تغییر دهید. بهترین راه برای بهینه سازی تصویر در سیستم مدیریت محتوا ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ پیکسل است.
در تصویر زیر یک پاسخ سریع و ساده برای مشخص کردن رایج ترین اندازه تصویر برای وب است.

نسبت ابعاد
نسبت ابعاد

۴. نامگذاری تصاویر

موتور های جستجو دارای مغز بدون چشم هستند، مگر این که شما تصاویر خود را به درستی نامگذاری کنید، آن ها نمی توانند تصاویر شما را بخوانند و بر اساس آن رتبه بندی نکنند. بنابراین نامگذاری تصاویر در بهینه سازی تصویر تاثیر گذار خواهد بود. این جایی است که کلمات کلیدی شما به بازی می آیند. همان طور که در بالا ذکر شد، اگر تصاویر خود را به خوبی نامگذاری کنید، می توانید چگالی کلمات کلیدی و شانس رتبه بندی خود را بهبود بخشید.
همچنین می توانید از موارد زیر برای بهبود استفاده از کلمات کلیدی در محتوای سایت خود استفاده کنید:

Alt text: اگر تصویر شما به آرامی در حال بارگذاری است، این متن به جای تصویر نمایش داده می شود تا کاربران بدانند چه چیزی در حال نمایش است.
Captions: متنی است که توضیح کوتاهی را ارائه می دهد، کمک می کند که کاربران بیشتر در مورد تصویر بدانند.
به علاوه، اگر شما یک سایت تجارت الکترونیک داشته باشید، حتی می توانید از اطلاعات ساختاری استفاده کنید تا اطلاعات دقیق تر درباره رنگ، نوع، اندازه و موارد دیگر محصولات خود را به موتور های جستجو ارائه دهید.

۵. فشرده سازی اندازه بایت فایل های تصویر

فشرده سازی فایل ساده ترین و مهمترین بخش بهینه سازی تصاویر است، زیرا آن را به طور مستقیم با زمان بارگذاری وب سایت ارتباط می دهید.
دو مثال زیر نشان می دهد که چقدر زمان بارگذاری می تواند bottom line شما را خراب کند:
Amazon.com یک درصد کاهش فروش برای هر ۱۰۰ بار افزایش زمان بارگذاری صفحه.
گوگل با کاهش ۲۰ درصدی درآمد برای هر بار افزایش ۵۰۰ درصدی در زمان نمایش نتایج جستجو.

اندازه فایل تصویری ایده آل چیست؟

اندازه فایل زیر ۷۰ کیلوبایت همان چیزی است که باید هدف قرار دهید. در صورتی که فایل های سنگین به ۳۰۰ کیلوبایت نیز می رسند، بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید، اندازه فایل را به ۱۰۰ کیلوبایت برسانید. این کار موجب صرفه جویی در تصاویر شما می شود تا میلی ثانیه اضافی برای بارگیری در نظر گرفته شود، در حالی که تصاویر فشرده کیفیت تصویر را به خطر نمی اندازند.

چگونه می توان یک اندازه فایل تصویری را کاهش داد؟

همه کاری که باید انجام دهید این است که این فایل ها را بر روی یک سایت فشرده سازی قرار دهید و تمام تنظیمات را انجام دهید. برخی از ابزار های آنلاین برای فشرده سازی تصاویر وجود دارد که رایگان نیز هستند در زیر آورده شده است:
TinyPNG/TinyJPG: فشرده سازی فایل های .png و .JPG، کاهش ۱۳۵ کیلوبایت به ۴۳.۹ کیلوبایت، حداکثر ۲۰ تصویر در یک زمان، پشتیبانی از dropbox.
Image optimizer: فشرده سازی فایل های .png و .jpg، کاهش ۱۵۰ کیلوبایت به ۴۹ کیلوبایت، فقط یک فایل در یک زمان دارد.
WeCompress: فشرده سازی فایل های .png و .jpg و دیگر فایل ها. ۱۳۵ کیلوبایت کاهش به ۴۸ کیلوبایت. فقط یک فایل در یک زمان دارد.
EzGif: فشرده سازی فایل های gif و دیگر فایل ها. ۲MiB به ۱.۷۷MiB کاهش یافته است، تنها ۱ فایل در یک زمان دارد و همچنین شما می توانید GIF را قبل از فشرده سازی ویرایش کنید.

منبع: searchenginewatch

گروه آیسا با بیش از ۱۰ سال سابقه در زمینه طراحی سایت، برنامه نویسی اختصاصی تحت وب و سئو فعالیت نموده و کار خود را از سال ۱۳۸۶ شروع کرده است. این شرکت با تکیه بر سابقه علمی مدیران خود در زمینه سیستم های نرم افزاری به خصوص سیستم های کاربردی مفتخر است با آگاهی کامل از نیاز ها و خواسته های مشتریان، فن آوری روز دنیا را در اختیار آنان قرار دهد. برای تماس با گروه آیسا و اطلاع از چگونگی روند کاری آن اینجا کلیک کنید.