۰۳۱۳۲۶۶۰۸۶۹

بهینه سازی تصاویر برای موتور های جستجو

بهینه سازی تصاویر برای SEO چگونه انجام می شود؟!

در ژانویه 2019 بیش از 1.94 میلیارد وب سایت وجود دارد که این مسئله رقابت بزرگی را برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل و افزایش سئو سایت ایجاد کرده است. یک راه عالی برای برجسته شدن سایت در SEO چیست؟ بهینه سازی تصاویر.
در اینجا سه واقعیت سریع برای درک تصاویر بحرانی برای افراد و SEO وجود دارد:

  •  90٪ از تمام داده های مغز انتقال بصری است.
  • مغز انسان یک تصویر را در یک زمان مشابه برای خواندن 1000 کلمه پردازش می کند.
  • ارزش یادآوری محتوای بصری حتی پس از سه روز 65٪ است، در حالی که ارزش فراخوان برای متن نوشته شده تنها 10٪ است.

برای وب سایت ها ضروری است که بتوانند یک تجربه کاربری سریع، اصطکاک پذیر و لذت بخش را ارائه دهند. بهینه سازی تصویر به عنوان بخش مهمی از این پازل عمل می کند.

بهینه سازی تصاویر برای کاربران و جستجوگرها چیست؟

بهینه سازی تصویر کمک می کند تا سرعت بارگذاری صفحه بهبود بخشد، که یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی گوگل است. همچنین باعث بهبود کلمات کلیدی می شود.
بسیاری از دستگاه ها و دسکتاپ از صفحه نمایش با وضوح بالا استفاده می کنند که نیاز به تصاویر با کیفیت عالی را افزایش می دهد.

نکات بهینه سازی تصاویر

در ادامه به توضیح نکات و راهنمایی هایی در خصوص بهینه سازی تصاویر می پردازیم.

1. انتخاب نوع مناسب تصویر: Vector یا raster؟

تصاویر برداری ساده (vector)، با استفاده از خطوط، نقاط و چند ضلعی ایجاد شده است. که این تصاویر، بهتری برای شکل ها، آرم ها، آیکون ها و تصاویر صاف هستند. هنگامی که بر روی این تصاویر زوم می کنید، به اندازه مناسب پیکسل بندی شده اند، و آنها را برای دستگاه ها با وضوح بالا مناسب می کند. علاوه بر این، شما می توانید از یک فایل تصویر مشابه در سیستم عامل های مختلف (و همچنین برای طراحی وب سایت پاسخگو) بدون نیاز به استفاده از چندین تغییر استفاده کنید.

از سوی دیگر، تصاویر رادیویی (raster) تصاویری هستند که از شبکه مستطیل ساخته شده اند، هر کدام با مقادیر پیکسل بسته بندی می شوند. این تصاویر رشته های عمیقی را که می خواهید منتقل کنید، فراهم می سازد و به آنها تجلی احساسی و روحی می دهد زیرا این تصاویر واقعی هستند. با این حال، اگر به خوبی کار نکنند، می تواند سرعت بارگذاری سایت شما را به شدت مختل کند! به علاوه، ممکن است مجبور شوید تغییرات فایل چندگانه را ذخیره کنید تا مطمئن شوید که آنها در سیستم عامل های مختلف سازگار هستند و مناسب طراحی وب سایت های پاسخگو می باشند.

در اینجا یک جدول وجود دارد که Google برای درک بهتر نسبت پیكسل به بایت به اشتراک گذاشته است.

انتخاب نوع تصویر
انتخاب نوع تصویر

گوگل همچنین خاطر نشان کرد که برای ذخیره کردن یک پیکسل، چهار بایت حافظه نیاز است. تصور کنید اگر چندین عکس در یک سایت با 800 * 800 پیکسل داشته باشید. سایت ما حداقل چیزی حدود 625 کیلوبیت بر ثانیه را می گیرد. یا به عبارت ساده تر، یک فیل در مسابقه با خرگوش شرکت می کند را تصور کنید. نسبت ایده آل می تواند تصاویر 40٪ و تصاویر شطرنجی 60٪ باشد.

2. انتخاب بهترین فرمت تصویر – SVG، JPG، PNG، یا GIF؟

بهترین فرمت برای تصاویر برداری، SVG می باشد که بهترین گزینه برای این تصاویر خواهد بود. با توجه به این تصاویر، شما همچنین از کیفیت بالا که به راحتی مقیاس پذیر است بهره مند می شوید.
بهترین فرمت های تصاویر شطرنجی یا raster:
PNG: تصاویر با کیفیت بالا را با حجم فایل های سنگین تولید می کند. می توان آن را فقط برای زمانی پیشنهاد کرد که شما می خواهید همه جزئیات تصاویر را ذخیره کنید.

JPG: تصاویری با کیفیت خوب را تولید می کند که از لحاظ حجم فایل سنگین نیستند. با این حال، اینها تصاویری از دست رفته به حساب می آیند، به این معنی که شما برخی از جزئیات تصویر را برای همیشه از دست می دهید. JPG بدون شک برای فرمت تصویر ترجیح داده می شود، که به شما امکان بدون دردسر دانلود و آپلود تصاویر را می دهد. از این رو، از آنها به طور گسترده استفاده خواهد شد. در حدود 72.3 درصد از وب سایت ها از فرمت های تصویر JPG استفاده می کنند و اکثر تلفن ها تصاویر را به عنوان فایل های .JPG ذخیره می کنند. به خصوص برای سایت های تجارت الکترونیک و رسانه های اجتماعی پیشنهاد می شود.

GIF: اگر شما به دنبال انیمیشن هستید، GIF انتخاب ایده آلی است، زیرا از 256 رنگ مختلف انتخاب شده از فضای رنگی 24 بیتی RGB پشتیبانی می کند. در حال حاضر تنها 26.6 درصد از وب سایت ها از فرمت های GIF استفاده می کنند.
در اینجا یک نمودار وجود دارد که می تواند به شما کمک کند که کدام فرمت تصویر بهترین استفاده را داشته است.

انتخاب فرمت تصویر
انتخاب فرمت تصویر

3. تغییر اندازه تصاویر

توجه داشته باشید که اندازه تصویر و اندازه فایل تصویر دو موضوع کاملا متفاوت است. در ادامه به توضیح آن و دریافت اندازه تصویر ایده آل می پردازیم.

نسبت ابعاد چیست؟

نسبت ابعاد به عرض و ارتفاع یک تصویر گفته می شود و به فرمت “x: y” نوشته می شود.
چرا نسبت ابعاد مهم هستند؟
اگر بخواهیم نسبت یک تصویر را تغییر و یا برش دهیم حفظ زیبایی ابعاد تصویر اهمیت ویژه ای دارد. رعایت کردن نسبت های مناسب برای هر تغییری مهم خواهد بود.

نسبت ابعاد تصاویر
نسبت ابعاد تصاویر

با توجه به جدول بالا، بهتر است که بر روی نسبت تصویر 1:1 و 4: 3 تمرکز کنید که برای رسانه های اجتماعی، صفحه نمایش های تلفن همراه، عکاسی و چاپ مناسب هستند.
شما ممکن است الگوهای خود را بر اساس سیستم مدیریت محتوا (CMS) که از آن استفاده می کنید، تغییر دهید. بهترین راه برای بهینه سازی تصویر در سیستم مدیریت محتوا 1500 و 2500 پیکسل است.
در تصویر زیر یک پاسخ سریع و ساده برای مشخص کردن رایج ترین اندازه تصویر برای وب است.

4. نامگذاری تصاویر

موتورهای جستجو دارای مغز بدون چشم هستند، مگر اینکه شما تصاویر خود را به درستی نامگذاری کنید، آنها نمی توانند تصاویر شما را بخوانند و بر اساس آن رتبه بندی نکنند. این جایی است که کلمات کلیدی شما به بازی می آیند. همانطور که در بالا ذکر شد، اگر تصاویر خود را به خوبی نامگذاری کنید، می توانید چگالی کلمات کلیدی و شانس رتبه بندی خود را بهبود بخشید.
همچنین می توانید از موارد زیر برای بهبود استفاده از کلمات کلیدی در محتوای سایت خود استفاده کنید:

Alt text: اگر تصویر شما به آرامی در حال بارگذاری است، این متن به جای تصویر نمایش داده می شود تا کاربران بدانند چه چیزی در حال نمایش است.
Captions: متنی است که توضیح کوتاهی را ارائه می دهد، کمک می کند که کاربران بیشتر در مورد تصویر بدانند.
به علاوه، اگر شما یک سایت تجارت الکترونیک داشته باشید، حتی می توانید از اطلاعات ساختاری استفاده کنید تا اطلاعات دقیق تر درباره رنگ، نوع، اندازه و موارد دیگر محصولات خود را به موتورهای جستجو ارائه دهید.

5.فشرده سازی اندازه بایت فایل های تصویر

فشرده سازی فایل ساده ترین و مهمترین بخش بهینه سازی تصاویر است، زیرا آن را به طور مستقیم با زمان بارگذاری وب سایت ارتباط می دهید.
دو مثال زیر نشان می دهد که چقدر زمان بارگذاری می تواند bottom line شما را خراب کند:
Amazon.com یک درصد کاهش فروش برای هر 100 بار افزایش زمان بارگذاری صفحه.
گوگل با کاهش 20 درصدی درآمد برای هر بار افزایش 500 درصدی در زمان نمایش نتایج جستجو.

اندازه فایل تصویری ایده آل چیست؟

اندازه فایل زیر 70 کیلوبایت همان چیزی است که باید هدف قرار دهید. در صورتی که فایل های سنگین به 300 کیلوبایت می رسند، بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید، اندازه فایل را به 100 کیلوبایت برسانید. این کار موجب صرفه جویی در تصاویر شما می شود تا میلی ثانیه اضافی برای بارگیری در نظر گرفته شود، در حالی که تصاویر فشرده کیفیت تصویر را به خطر نمی اندازند.

چگونه می توان یک اندازه فایل تصویری را کاهش داد؟

همه کاری که باید انجام دهید این است که این فایل ها را بر روی یک سایت فشرده سازی قرار دهید و تمام تنظیمات را انجام دهید. برخی از ابزارهای آنلاین برای فشرده سازی تصویر وجود دارد که رایگان نیز هستند:
TinyPNG/TinyJPG: فشرده سازی فایل های .png و .JPG، کاهش 135 کیلوبایت به 43.9 کیلوبایت، حداکثر 20 تصویر در یک زمان، پشتیبانی از dropbox.
Image optimizer: فشرده سازی فایل های .png و .jpg، کاهش 150 کیلوبایت به 49 کیلوبایت، فقط یک فایل در یک زمان دارد.
WeCompress: فشرده سازی فایل های .png و .jpg و دیگر فایل ها. 135 کیلوبایت کاهش به 48 کیلوبایت. فقط یک فایل در یک زمان دارد.
EzGif: فشرده سازی فایل های gif و دیگر فایل ها. 2MiB به 1.77MiB کاهش یافته است، تنها 1 فایل در یک زمان دارد و همچنین شما می توانید GIF را قبل از فشرده سازی ویرایش کنید.

منبع: searchenginewatch