چرا باید برای ساخت فروشگاه اینترنتی وسواس به خرج بدیم؟
این مقاله را نه از سر ذوق، بلکه از سر دلسوزی مینویسم. امروز میخواهم دغدغدهای مهم در ساخت فروشگاه اینترنتی را بگویم. شکستها و ضررهایی که برای برخی افراد اتفاق افتاد، زمان و هزینههای زیادی که به باد رفت من را مجاب کرد تا این مقاله را بیتعارف و صادقانه به اشتراک بگذارم و پرده از راز این شکستها بردارم.
هر روز مشتریان ناراضی از شرکتهای دیگر به دفتر آیسا مراجعه میکنند و دنبال راهکاری جدید در مورد کسب و کار اینترنتیشان هستند. افرادی که یک روز با شوق و اشتیاق برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی روز شماری میکردند و آرزوهای بزرگی برای خوشان ساخته بودند و حالا در بین راه درمانده و سرگردان به دنبال چاره میگردند! اما چرا؟
چرا کارشان به اینجا رسیده! کجای راه را اشتباه رفتند؟
واقعاً انتخاب کسب و کار آنلاین و فروش اینترنتی لذت بخش و شیرین است فقط به شرط آنکه درست انتخاب کنید!
انتخاب درست کدام است؟
پرسشهای مهم قبل از ساخت فروشگاه اینترنتی
- نیازها و خواسته های شما از ساخت فروشگاه اینترنتی چیست؟
- می خواهید به کجا برسید؟ چشم انداز شما از آینده چیست؟
- چقدر بودجه دارید؟
- آیا قصد دارید از یک شرکت طراحی سایت کمک بگیرید یا از فروشگاه سازها استفاده کنید؟
- کدام روش های طراحی فروشگاه اینترنتی را میپسندید؟
- قرار است چه تعداد محصولی در فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید؟
- دوست دارید چه امکاناتی در ساخت فروشگاه اینترنتی داشته باشید؟
- آیا این امکانات در آینده می تواند به راحتی بیشتر شود؟
- آیا فروشگاه ساخته شده قابل رقابت با رقبای آنلاین من هست؟
- رقبای آنلاین من چه کارهایی برای فروش بیشتر انجام دادهاند؟
در کل، اگر پاسخ این سوالها را پیدا کنید، قطعاً تصمیمگیری نهایی برای انتخاب شما سادهتر خواهد بود و احتمال شکست در فروش آنلاین به حداقل خواهد رسید.
حالا حتماً میپرسید چه معیارهایی برای انتخاب ساخت فروشگاه اینترنتی موفق مناسب است؟
[WPSM_COLORBOX id=12379]
قبل از اینکه جواب این سوال را بدم بهتره شما هم یک واقعیت تلخ را بدانید. طبق آمار مشتریان آنلاین بعد از ورود به سایت فقط و فقط در عرض ۳ ثانیه تصمیم میگیرند بروند یا بمانند؟
خود شما چطور؟ چند بار تا حالا یک سایت را ترک کردید؟ تا حالا فکر کردید چرا این اتفاق افتاده؟ بله! درسته! ممکن آن اطلاعاتی که مد نظرتون بوده را نداشته باشد. ممکن از نظر ظاهری و چیدمان، خوب نبوده و شما نپسندید. ممکن برای پیدا کردن یک محصول، کلی جستجو کردید و به نتیجه نرسیدید. ممکن تجربه خوبی از راحتی خرید و کیفیت خدمات نداشته باشید و … .
حالا شاید داستان شکست برخی از افراد در فضای اینترنتی را بیشتر درک کنید. درسته! همین کم و کاستیهایی که ظاهراً مهم نیستند و در اول کار، برخی افراد به چشمشان نمیآید.
حالا نگاهی به معیارهای مناسب و سرنوشت ساز برای انتخاب سایت و طراحی فروشگاه آنلاین بیندازیم.
معیارهای مناسب برای ساخت سایت و ساخت فروشگاه اینترنتی
۱- سرعت بارگذاری و لود سایت و فروشگاه آنلاین بسیار مهم است.
همین چند سال پبش لود سایت تا ۵ ثانیه هم قابل قبول بود اما امروزه باید زیر ۳ ثانیه سایت بالا بیاد در غیر این صورت افراد خیلی کمی تصمیم میگیرند منتظر بمانند و از نظر گوگل هم زمان بالای ۳ ثانیه یک امتیاز منفی به حساب میآید.
قطعاً هیچکس دوست ندارد منتظر بماند. نه خریدار شما، نه خود شما برای مدیریت فروشگاه و مشکلات فنی!
پیشنهاد ما اینکه روی این موضوع حساس باشید!
۲- سایت فروشگاهی با ظاهری جذاب و کاربرپسند
طبق تجربه و تحقیقاتی که انجام شده شکل ظاهری سایت برای افراد مهم بوده و اگر صفحات به درستی چیدمان نشده باشند جذب مشتری کاری آسانی نخواهد بود. به بیان فنی باید UI (ارتباط کاربری ) خوبی داشته باشد.
۳- تنوع ارائه محصول یا خدمات درطراحی فروشگاه اینترنتی
هر فروشگاهی لزوماً محصولات فیزیکی نمیفروشد، شاید شما قصد داشته باشید در فروشگاه خودتون محصولاتی مثل فیلم آموزشی و یا فایل بفروشید. شاید هم بخواهید خدمات خود را در این سایت به مردم عرضه کنید. مهم نیست که شما چه چیزی را میخواهید بفروشید؛ مهم این است که آیا سایت و یا فروشگاه آنلاین از محصولات غیر فیزیکی پشتیبانی می کند یا نه؟
پیشنهاد ما این است که این مساله را جدی بگیرید زیرا در آینده اختیارات بیشتری برای فروش خواهید داشت و متحمل هزینههای طراحی مجدد نخواهید شد.
۴- سهولت استفاده بعد از طراحی فروشگاه اینترنتی
بگذارید با یک مثال مطلب را روشنتر کنم. شاید شما هم مایکروویو های جدید و پیچیده با کلی دکمه را دیده باشید. اگر دکمهها درست دسته بندی شده باشند و با زبان ساده، شرح هر کار را بگویند شما راحت می توانید از مایکروویو جدیدتان لذت ببرید. حالا همین تصور را برای طراحی سایت یا فروشگاه تان داشته باشید! باید سایت یا فروشگاه طوری باشد که با وجود همه امکانات، شما در مدیریت و استفاده گیچ نشوید.
توجه به این نکته مهم، ضروری است، زیرا یادگیری قسمتهای مختلف سایت آسان خواهد بود و همهچیز به سادهترین شکل در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
۵- استفاده از ابزارهای فنی بازاریابی و فروش برای شناخت فروشگاه آنلاین
قطعاً شما هم تجربه خرید در فروشگاههای آنلاین را داشته اید. فکر می کنید چه عواملی تجربه خرید را برای شما لذت بخش کرده!
اصلاً این تجربه خرید یعنی چه؟ به اصطلاح فنی تجربه خرید مشتری را UX می گویند. اما به زبان ساده یعنی هر چیزی که باعث راحتی و لذت بخش کردن خرید شود.
مثلاً زمانی را تصور کنید که برای خرید به فروشگاه آنلاین دیجی کالا وارد میشوید. اول یک دسته بندی درست از محصولات پیش روی خود دارید که به راحتی میتوانید انتخاب کنید. اگر محصول خود را پیدا نکردید فقط کافی است جستجو کنید. راحت می توانید محصول را مقایسه کنید. نظرات دیگران را در مورد این محصول بدانید. محصولات مشابه این محصول را ببینید و کلاً خرید مطمئنتر و امنتری را تجربه کنید.
حالا همین تصور را در مورد مشتریان سایت خود داشته باشید. مشتریان انتظار دارند همه این اطلاعات را در اختیارشان بگذارید تا راحتتر به شما اعتماد کنند و خرید لذت بخشی تجربه کنند.
به یقین به شما عرض میکنم بی تفاوت، از کنار این مساله نگذرید! داستان کسانی که شکست ها و خاطرات تلخی را از فروش اینترنتی تجربه کردند از همین بی دقتی و عدم بررسی امکانات قدرتمند شروع شد. شما تجربههای تلخ را دوباره تجربه نکنید! با دقت بررسی کنید.
۶- بهینه سازی برای گوگل (سئو)
سفر موفقیت در فروش آنلاین دیده شدن است. همانطور که می دانید در فضای فیزیکی یک مغازه بزرگ، واقع در مکانی شلوغ حتماً میتواند فروش خوبی داشته باشد اما در فضای آنلاین چطور! در سفر اینترنت گردی، به چه جایی می رسید؟
در فضای آنلاین اگر در موتورهای جستجو دیده شوید و اگر سایت شما رتبه داشته باشد فروش شما تضمینی خواهد بود.
اما چگونه گوگل به فروشگاه آنلاین یا سایت رتبه می دهد؟ اصلاً برای گوگل چه چیزی مهم است؟
به صورت کلی هر چیزی که به کاربران حس خوبی بدهد در نظر گوگل هم خوب است.
اگر سرعت سایت شما خوب باشد در نظر گوگل شما خوب هستید اما این به تنهایی کافی نیست.
اگر مشتریان یا کاربران شما بیشتر در سایت فروشگاهی یا خدماتی شما بمانند و طعم شیرین خرید را بچشند گوگل به سایت شما امتیاز میدهد.
اگر کدهای سایت شما بهینه و مطابق اصول فنی درست شده باشد گوگل به سایت شما امتیاز میدهد.
و…
که در مجموع همه این امتیازها رتبه شما را در گوگل میسازند.
از آنجا که ما اهمیّت بسیار بالایی برای سئو قائل هستیم، برای محصولات و پروژههای خود امکانات و قابلیتهای مرتبط با سئو را به طور دقیقی بررسی کردهایم. پیشنهاد ما به شما هم همین است دقیق بررسی کنید.
۷- طراحی فروشگاه اینترنتی مقیاسپذیر
مقیاس پذیری مساله بسیار حیاتی است که نادیده گرفتن آن آینده را برای شما جهنم خواهد کرد. شاید الان بپرسید مقیاسپذیری به چه معنی هست؟
به زبان ساده تر آیا ساخت فروشگاه اینترنتی شما بر اساس توانایی گسترش و بزرگ تر شدن تعبیه شده است یا نه؟ این همان مقیاس پذیری است.
تصور کنید اگر روزی محصولات شما به جای ۱۰۰ عدد، هزاران هزار عدد شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا سایت فروشگاه آنلاین شما با قدرت از این تعداد محصول هم پشتیبانی خواهد کرد یا مجبور میشوید به یک فروشگاهساز دیگر کوچ کنید؟ این سوالی است که دانستن پاسخ آن، اصلاً ضرر ندارد.
اگر زمانی برسد که شما به یک امکان جدید برای فروشگاه خود نیاز داشته باشید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا اصلاً چنین چیزی ممکن خواهد بود؟ پاسخ این سوال کاملاً بستگی به زیر ساختها و قابلیتهای ساخت سایت یا طراحی فروشگاه اینترنتی شما دارد.
۸- بررسی آمار سایت
بررسی دقیقتر آمار سایت به شما کمک میکنند که نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و کسب و کار آنلاین خود را بهبود ببخشید. اما از مهمترین ابزارهای کاربردی برای گوگل، داشتن گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس هستند که در بررسی دقیقتر آمار سایت به شما کمک میکنند.
شما همچنین ممکن است نیاز داشته باشید سایت خود را به سامانههای پیامکی یا ایمیلی هم متصل نمایید تا بتوانید با مخاطبان در ارتباط باشید. اما آیا در طراحی سایت یا طراحی فروشگاه اینترنتی، این قابلیتها به شما داده خواهد شد؟
۹- پشتیبانی مسئولانه و قدرتمند
قطعاً در این سفر آنلاین مشکلات و موانع بر سر راه شما کم نیستند از این رو پشتیبانی مسئولانه یک امر حیاتی است. به خصوص برای کسانی که تازه میخواهند یک کسب و کار آنلاین راه بیندازند.
اگر یک طراح سایت یا طراح فروشگاه دارای پشتیبانی خوبی باشد، شما با خیال راحت و آگاه از اینکه کسی هست که به شما کمک کند، مسیر خود را با آرامش ادامه می دهید. اما وای به حال شما اگر کسی نباشد که پاسخگوی مشکلات و سوالهایتان باشد. وای به حال شما اگر سنگ صبوری در این سفر نداشته باشید.
۱۰- انتقال پذیری در طراحی وب سایت
ما تا به اینجا همه معیارهای یک طراحی فروشگاه اینترنتی یا طراحی سایت خدماتی خوب شناختیم. اما یک سوال پیش میآید و آن این است؟ اگر روزی این طراحی سایت با حجم مشتریان و تعداد محصولات پاسخگو نباشد چه باید بکنید؟ آیا این سیستم قابلیت جابه جایی به یک سیستم قویتر و بهتر را دارد یا نه؟ ترسناک است اگر جواب نه باشد! یعنی از دست رفتن همه چیز!
[gdlr_widget_box title=”Get a Question?” title-color=”#ffffff” background=”#252525″ color=”#ffffff” ]
در پایان باید عرض کنم من دین خودم را به شما ادا کردم و مهمترین عناصری که سرنوشت شکست و یا پیروزی شما را در فضای آنلاین رقم میزد را صادقانه و بدون تعارف بیان کردم. دیگر وقت آن رسیده که شما با نگاهی موشکافانه بررسی کنید و به دنبال چنین طراحی سایت فروشگاهی با این معیارها باشید.[/gdlr_widget_box]
شاید باورتون نشه! اما محصولات و خدمات ما همه این مسائل را با نگاهی عمیق بررسی کرده، بر اساس آمار و تحلیل بازاریابی به روز دنیا، تجربه و مشکلات مشتریان، استفاده از برنامه نویسی حرفهای و اختصاصی، آیسا توانسته خدمات طراجی سایت اختصاصی، طراحی سایت با وردپرس، طراحی سایت با ووکامرس را به بهترین شکل ارائه بدهد.
یک خبر خوب اینکه اگر هنوز تردید دارید و یا سوالی در مورد این معیارهای مطرح شده دارید میتوانید با مشاوره رایگان ما انتخاب بهتری داشته باشید.
دوستان عزیزم خوشحال میشویم نظر یا سوال خود را در بخش نظرات این مقاله با ما در میان بگذارید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.