درباره فروشگاه اینترنتی آمازون بیشتر بدانید

درباره فروشگاه اینترنتی آمازون بیشتر بدانید

جف بزوس یکی از افرادی بود که تصمیم گرفت برای فروش محصولات از پتانسیل اینترنت  و طراحی سایت استفاده کند و کسب و کاری آنلاین برای خود راه اندازی نماید. به این ترتیب فعالیت فروشگاه اینترنتی آمازون از سال ۱۹۹۰ آغاز گشت.

طراح فروشگاه اینترنتی آمازون کیست؟

در دهه نود میلادی و همزمان با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، استفاده از اینترنت نیز بسیار گسترش یافت. بنابراین، با فراگیر شدن اینترنت بسیاری از کسب و کارها تصمیم گرفتند که از این بستر آنلاین برای پیشرفت کسب و کار خود استفاده کنند.

در سال ۱۹۹۴ جف بزوس شغل خود را ترک کرد و به سیاتل امریکا رفت و از همانجا با راه اندازی استارت آپی که امروزه با نام آمازون شناخته می‌شود، فعالیت خود را آغاز نمود. آنچه به جف بزوس انگیزه می‌داد تا گام‌های مصمم‌تری در این راه بردارد، مقاله‌ای بود که در آن رشد چشمگیر اینترنت را پیش بینی کرده بودند.

جف برای شروع کار خود ابتدا ۲۰ محصول را انتخاب نمود. سپس این محصول را به ۵ محصول کاهش داد. این ۵ محصول انتخابی محصولاتی بودند که بیشترین میزان فروش را داشتند. سی دی، سخت افزار، نرم افزار، ویدیو و کتاب از جمله این محصولات بودند.

چرا جف بزوس شهر سیاتل را برای انجام فعالیت‌هایش انتخاب کرد؟ زیرا، این شهر نسبت به شهرهای دیگر آمریکا از لحاظ تکنولوژی موقعیت بالاتری داشت.  جف بزوس کار خود را با جذب سرمایه گذار آغاز و از توسعه دهندگان حرفه‌ای برای پیشبرد اهدافش استفاده نمود. در نهایت در سال ۱۹۹۵ وب سایت خود را راه اندازی کرد. پس از مدت زمانی کوتاه، سایت آمازون به وب سایت شماره یک در زمینه فروش کتاب در فضای آنلاین تبدیل گشت.

بر اساس آماری که در سال ۲۰۱۵ توسط آمازون منتشر گشت بیش از ۳۰۴میلیون کاربر فعال در سراسر دنیا داشت که این تعداد کاربر برای یک وب سایت نشان دهنده میزان محبوبیت و گستردگی یک وب سایت است. سپس، در سال ۲۰۱۶ تعداد بازدیدهای یونیک آن ۱۸۳ میلیون بازدید اعلام شد.

لازم به ذکر است که هم اکنون تعداد نیروهای شرکت آمازون، بیش از ۴ برابر کارمندان گوگل است. وسعت انبارهای شرکت آمازون به بیش از ۱۰۰۰ متر مربع می‌رسند و  در سرتاسر دنیا حدود ۸۰ انبار دارد. تمامی این آمارها حاکی از  میزان وسعت و گستردگی آمازون است.

آمازون به طور متوسط روزانه پنجاه هزار سفارش دریافت می‌کند. در طول یک هفته باید نیازهای ۱۳۷ میلیون مشتری را برآورده سازد. جالب است بدانید که بیش از یک سوم خریدهای ایالت متحده از طریق این وب سایت انجام می‌شود.

نحوه درآمدزایی از فروشگاه اینترنتی آمازون

در حال حاضر فروشگاه اینترنتی آمازون بزرگترین فروشگاه اینترنتی در دنیا است. در این وب سایت انواع مختلف کالاها به فروش می‌رسد.

در این فروشگاه اینترنتی کالاها به صورت نو و دست دوم به ارائه می شوند. البته توجه داشته باشید که این وب سایت برای فروش محصولات خود مانند یک واسط میان خریدار و فروشنده عمل می کند و همچون دیجی کالا محصولات را از تامین کننده دریافت و پس از بررسی و بسته بندی برای مشتری ارسال می‌نماید. فروشنده از طریق این وب سایت محصولات خود را به فروش می رساند و درصدی از سود حاصل از فروش خود را به آمازون پرداخت می‌کند. این درصد با توجه به نوع محصول متفاوت خواهد بود.

لازم به ذکر است که این فروشگاه اینترنتی در عرض ۴ ماه، به وب سایتی محبوب تبدیل شد. این وب سایت محصولات خود را در ۵۰ ایالت آمریکا و ۴۵ کشور دیگر به فروش می‌رساند. وب سایت امازون را می‌توان پیشتاز در گروه کسب و کارهای اینترنتی دانست.

بدون شک، یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت فروشگاه اینترنتی آمازون این بوده است که هدفش در مرحله اول رضایت مشتری است و صرفا برای کسب سود فعالیت نمی کند. به صورت معمول، کتاب‌هایی که در فروشگاه اینترنتی آمازون فروخته می‌شوند،زیر قیمت بازار هستند و علاوه بر این، کاربران برای خرید کتاب از این وب سایت مشاوره نیز دریافت می کنند.

فروشگاه اینترنتی آمازون

کلیه امکانات فروشگاه اینترنتی آمازون

در ابتدا، فروشگاه اینترنتی آمازون با هدف فروش کتاب شروع به کار کرد. اما امروزه این وب سایت نیاز میلیون‌ها کاربر را فراهم می‌کند. فروش محصولات در این فروشگاه مبتنی بر مشتری مداری است. همین امر موجب شده تا به مرور به تعداد کاربران فعال آمازون افزوده شود.

  • یکی از امکانات آمازون Amazon Day است. با استفاده از این ویژگی مشتریان می‌توانند زمان تحویل سفارش شان را تعیین کنند و زمان تحویل بسته مورد نظر خود را با زمان حضورشان در محل موردنظر خود هماهنگ نمایند.
  • در صورت عضویت کاربر در سرویس پرایم، وی می‌تواند سفارشات خود را در طی دو روز و به صورت رایگان یعنی بدون پرداخت هزینه ارسال دریافت کند.
  • در مواردی که مشتری محصولی را مشاهده می کند که موجودی آن محصول در حال اتمام است،می‌تواند با قابلیت no-rush shipping محصول را در سبد خرید خود ذخیره کند.
  • کاهش هزینه‌ها در آمازون با گزینه amazon warehose از دیگر امکانات این وب سایت است. هر فردی می‌تواند کالای دست دوم خود را در این وب سایت به فروش رساند. بنابراین، می‌توان فروشگاه اینترنتی آمازون را گزینه مناسبی برای خرید محصولات تخفیف خورده دانست. این محصولات شامل کالاهای برگشتی، تعمیر شده، دارای عیوب ظاهری و باز شده می‌شوند. لازم به ذکر است که این محصولات توسط آمازون به فروش می رسند اما، گارانتی ندارند.
  • در صورتی که سفارش مشتری دیرتر از موعد مقرر به دست او برسد، امکان استرداد هزینه ارسال برای مشتری وجود دارد.
  • امکان به اشتراک گذاشتن مزایای پرایم با همسر و فرزندان هر شخص وجود دارد. هر فردی که در برنامه پرایم عضو باشد، می‌تواند اکانت اعضای خانواده اش را به اکانت خود متصل کند تا آنها هم بتوانند به امکاناتی نظیر تحویل دو روزه، ذخیره عکس، ویدئو و کتاب دسترسی داشته باشند.
  • دریافت تخفیف از save & subscribe به مشتریان کمک می‌کند که برخی از اقلام مصرفی خود را با ۵ الی ۱۵ درصد تخفیف خریداری کنند. اگر چه این تخفیف ناچیز است، اما اگر مشتری کالاهای بیشتری خریداری نماید،تخفیف بیشتری به او تعلق می‌گیرد.
  • قبل از اینکه سفارش از طرف شرکت ارسال شود، ایمیلی را برای مشتری ارسال می‌ کنند و در این ایمیل از مشتری درخواست می شود که در صورت عدم حضورش در محل، زمان تحویل خود را تغییر دهد.
  • مشتریان می توانند با استفاده از دوربین تلفن همراه خود از آمازون خرید کنند. بدین صورت که مشتری از لیبل محصول مورد نظر عکس گرفته و آن را سفارش می‌دهد. البته این خرید برای محصولاتی مقدور است که لیبل خرید دارند.
  • گاهی اوقات مشتری نمی‌داند که به دنبال چه کتابی است. او با گشتن در کتابخانه آمازون می‌تواند به صورت رایگان برخی از کتاب‌ها را نیز مطالعه کند.
  • آمازون چندین سال است که طراح کمک به خیریه‌ها را استارت زده است. در این طرح ۰.۵ درصد از پولی که مشتری برای خرید پرداخت می‌کند، به خیریه پرداخت می‌شود.

لوگوی آمازون

در این لوگو معنای نهفته‌ای وجود دارد. در زیر آن فلشی مانند لبخند قرار گرفته که از حرف a به حرف z اشاره دارد. این بیانگر تنوع و گستردگی محصولاتی است که در این وب سایت به فروش می‌رسد.

فروشگاه اینترنتی آمازون

وب سایت‌های مشابه آمازون

همان طور که می دانید، در زمینه فروش محصول وب سایت‌های زیادی مشابه آمازون در سرتاسر دنیا وجود دارند. برخی از این وب سایت‌های معروف عبارتند از:

۱- Bonanza

۲- Poshmark

۳- thredUPthredUP

۴- Bookoo

۵- Craigslist

۶- Facebook Marketplace

۷-  LetGo

۸- OfferUp

۹- BookScouter

۱۰- BooksRun

۱۱- Craftsy

۱۲- Etsy

۱۳- ArtFire

۱۴- Decluttr

۱۵- Swappa

۱۶- Gazelle

۱۷- BuyBackWorld

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.