درباره فروشگاه اینترنتی آمازون بیشتر بدانید

درباره فروشگاه اینترنتی آمازون بیشتر بدانید

جف بزوس یکی از افرادی بود که تصمیم گرفت برای فروش محصولات از پتانسیل اینترنت  و طراحی سایت استفاده کرده و کسب و کاری آنلاین برای خود راه اندازی کند. به این ترتیب فعالیت آمازون از سال ۱۹۹۰ آغاز گشت.

طراح سایت آمازون کیست؟

در دهه نود میلادی استفاده از اینترنت گسترش یافت. چه در خانه و چه در محل کار استفاده از کامپیوتر در حال توسعه بود. با فراگیر شدن اینترنت بسیاری از کسب و کارها تصمیم گرفتند که از این بستر آنلاین برای کسب و کار خود استفاده کنند.

در سال ۱۹۹۴ جف بزوس شغل خود را ترک کرد و به سیاتل امریکا رفت و از همانجا با راه اندازی استارت آپی که امروزه با نام آمازون شناخته می‌شود، فعالیت خود را آغاز نمود. آنچه به جف بزوس انگیزه می‌داد تا گام‌های مصمم‌تری در این راه بردارد، مقاله‌ای بود که در آن رشد ۲۳۰۰ درصدی سالانه اینترنت پیش بینی شده بود. جف برای شروع ۲۰ محصول را انتخاب نمود. سپس این محصول را به ۵ محصول کاهش داد. این ۵ محصول انتخابی محصولاتی بودند که بیشترین فروش را داشتند. سی دی، سخت افزار، نرم افزار، ویدیو و کتاب از جمله این محصولات بوده‌اند.

 

چرا جف بزوس شهر سیاتل را برای انجام فعالیت‌هایش انتخاب کرد؟

این شهر نسبت به شهرهای دیگر آمریکا از لحاظ تکنولوژی در موقعیت خوبی قرار داشت. یک انتشاراتی بزرگ برای توزیع کتاب نیز در آن‌جا قرار داشت. بنابراین جف بزوس کار خود را با جذب سرمایه گذار آغاز و از توسعه دهندگان حرفه‌ای برای پیشبرد اهدافش استفاده نمود. در نهایت در سال ۱۹۹۵ وب سایت تاسیس شد. چیزی نگذشت که سایت آمازون به وب سایت شماره یک در زمینه فروش کتاب در فضای آنلاین تبدیل گشت.

بر اساس آماری که در سال ۲۰۱۵ توسط آمازون منتشر گشت بیش از ۳۰۴میلیون کاربر فعال در سراسر دنیا داشته که این تعداد برای یک وب سایت نشان دهنده محبوبیت و گستردگی کار آن خواهد بود.

این شرکت دارای تعداد نیروی زیادی است. به شکلی که تعداد آن‌ها به بیش از ۴ برابر کارمندان گوگل می‌رسد.

در سال ۲۰۱۶ تعداد بازدیدهای یونیک آن ۱۸۳ میلیون بازدید اعلام شد.

انبارهای امازون به بیش از ۱۰۰۰ متر مربع می‌رسند. که تعداد آن در سرتاسر دنیا به ۸۰ عدد می‌رسد. برای پیمودن انبار باید روزانه حدود ۱۸ کیلومتر راه بروید. تمام این آمارها حاکی از وسعت و گستردگی آمازون است.

آمازون به طور متوسط روزانه پنجاه هزار سفارش دریافت می‌کند. در طول یک هفته باید نیازهای ۱۳۷ میلیون مشتری را برآورده سازد. بیش از یک سوم خریدهای ایالت متحده از طریق این وب سایت انجام می‌شود.

نحوه درآمدزایی سایت آمازون

در حال حاضر فروشگاه اینترنتی آمازون بزرگترین فروشگاه اینترنتی در دنیا است. در این وب سایت همه چیز به فروش می‌رسد. اگر وارد این فروشگاه اینترنتی شوید متوجه این موضوع خواهید شد.

در این فروشگاه اینترنتی همه چیز به صورت نو و دست دوم به فروش می‌رسد. در واقع می‌توان گفت آمازون فرشگاهی است که تمام لوازمی که در دیگر فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد را در خود دارد.

البته این وب سایت برای فروش محصولات خود مانند یک واسط عملکرده و همچون دیجی کالا محصولات را از تامین کننده دریافت و پس از بررسی و بسته بندی برای مشتری ارسال می‌کند.

در ابتدا آمازون خود ۵ محصول را به مشتری ارائه می‌کرد. اما پس از مدتی سیستم همکاری در فروش را راه اندازی نمود. این سیستم در افزایش مخاطبان آمازون بسیار اثرگذار بود. به شکلی که تامین کننده از طریق این وب سایت محصولات خود را به فروش رسانده و مبلغ از سود حاصل از فروش را به آمازون پرداخت می‌کند. این درصد با توجه به نوع محصول متفاوت خواهد بود.

تنها ۴ ماه طول کشید تا آمازون به وب سایتی محبوب تبدیل شد. این وب سایت محصولات خود را در ۵۰ ایالت آمریکا و ۴۵ کشور دیگر به فروش می‌رساند. وب سایت امازون را می‌توان پیشتاز در گروه کسب و کارهای اینترنتی دانست. این شرکت سیستم منحصر بفردی را پیاده سازی نمود.

هدف آمازون در مرحله اول رضایت مشتری بود نه صرفا کسب سود. به شکلی که کتاب‌هایی که در این شرکت فروخته می‌شدند معمولا زیر قیمت بازار بوده و شما می‌توانستید برای خرید کتاب از این وب سایت مشاوره نیز دریافت کنید.

 

کلیه امکانات آمازون

در ابتدا آمازون با هدف فروش کتاب شروع به کار کرد. اما امروزه این وب سایت نیاز میلیون‌ها کاربر را فراهم می‌کند. فروش محصولات در این فروشگاه مبتنی بر مشتری مداری است. همین امر موجب شده تا به مرور به تعداد کاربران فعال آمازون افزوده شود.

۱-یکی از امکانات آمازون Amazon Day است. با استفاده از این ویژگی شما می‌توانید زمان تحویل سفارش را تعیین کنید. به طور مثال مدت زمانی شما در سفر هستید. با استفاده از این امکانات می‌توانید زمان تحویل بسته را زمان حضور خود در خانه هماهنگ کنید.

۲-در صورت عضویت مشتری در سرویس پرایم می‌تواند سفارشات را در طی دو روز و به صورت رایگان

دریافت کند. در این حالت نیازی نیست که تمام محصولات خریداری شوند. گاهی ممکن است مشتری محصولی را مشاهده کند که در حال اتمام است او می‌تواند با قابلیت no-rush shipping محصول را پس از دو هفته دریافت نماید.

۳-کاهش هزینه‌ها در آمازون با گزینه amazon warehose از دیگر امکانات این وب سایت است. هر فردی می‌تواند کالای دست دوم خود را در این وب سایت به فروش رساند. بنابراین می‌توان آمازون را گزینه مناسبی برای خرید محصولات توام با تخفیف دانست. این محصولات کالاهای برگشتی، تعمیر شده، دارای عیوب ظاهری و باز شده را شامل می‌شود. این محصولات توسط آمازون به فروش رسیده و شامل گارانتی اولیه نمی‌شوند.

۴-در صورتی که سفارش مشتری دیرتر از موعد مقرر به دست او برسد، امکان استرداد هزینه حمل وجود دارد.

۵-امکان به اشتراک گذاشتن مزایای پرایم با همسر و فرزندان هر شخص وجود دارد. هر فردی که در برنامه پرایم عضو باشد می‌تواند اکانت اعضای خانواد را به اکانت خود متصل کرده و به امکاناتی نظیر تحویل دو روزه، ذخیره عکس، ویدئو و کتاب دسترسی داشته باشند.

۶-دریافت تخفیف از save & subscribe به مشتریان کمک می‌کند که برخی از اقلام مصرفی خود را با ۵ الی ۱۵ درصد خریداری کنند. اگر چه این تخفیف ناچیز است اما اگر مشتری برای اقلام بیشتر درخواست تکرار ارسال کند تخفیف بیشتری به او تعلق می‌گیرد. قبل از اینکه سفارش از شرکت خارج شود ایمیلی برای مشتری ارسال می‌گردد. از او خواسته می‌شود که در صورت عدم حضور در محل زمان تحویل را تغییر دهد.

۷-شما می‌توانید با استفاده از دوربین تلفن همراه خود از آمازون خرید کنید. مشتری از لیبل محصول مورد نظر عکس گرفته و آن را سفارش می‌دهد. البته این خرید برای محصولاتی مقدور است که لیبل خرید دارند.

۸-گاهی اوقات مشتری نمی‌داند که به دنبال چه کتابی است. او با گشتن در کتابخانه آمازون می‌تواند به صورت رایگان برخی از کتاب‌ها را مطالعه کند.

۹-آمازون چند سال پیش طراح کمک به خیریه‌ها را استارت زد. در این طرح ۰.۵ درصد از پولی که مشتری برای خرید پرداخت می‌کند به خیریه منتخب او پرداخت می‌شود.

 

قدمت وب سایت آمازون

آمازون در سال ۱۹۹۵ تاسیس و پس از ۴ ماه به یک وب سایت محبوب در زمینه فروش کتاب تبدیل گشت. آمازون برای جلب رضایت و نظر مشتری گاهی اوقات در کنار سفارش هدیه کوچکی را هم ارسال می‌نمود. برای اطلاع رسانی به مشتریان در رابطه با کتاب‌های جدیدی که به وب سایت اضافه گشته بود از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کرد. همچنین خریداران می‌توانستند نظر خود را در رابطه با یک محصول درج و در رابطه با کتاب با یکدیگر صحبت کنند.

در سال ۱۹۹۷ یعنی دو سال بعد از آغاز به فعالیت کردنش از بخش خصوصی خارج و سهام خود را به طور عمومی وارد بازار بورس کرد.

 

لوگوی آمازون

در این لوگو معنای نهفته‌ای وجود دارد. در زیر آن فلشی مانند لبخند قرار گرفته که از حرف a به حرف z اشاره دارد. این بیانگر تنوع و گستردگی محصولاتی است که در این وب سایت به فروش می‌رسد.

وب سایت‌های مشابه آمازون

در زمینه فروش محصول وب سایت‌های زیادی مشابه آمازود در سرتاسر دنیا وجود دارند. برخی از این وب سایت‌های معروف عبارتند از:

۱- Bonanza

۲- Poshmark

۳- thredUPthredUP

۴- Bookoo

۵- Craigslist

۶- Facebook Marketplace

۷-  LetGo

۸- OfferUp

۹- BookScouter

۱۰- BooksRun

۱۱- Craftsy

۱۲- Etsy

۱۳- ArtFire

۱۴- Decluttr

۱۵- Swappa

۱۶- Gazelle

۱۷- BuyBackWorld

 

آمازون و الکسا

الکسا وب سایتی است که مخاطبین به خاطر رتبه دهی‌اش آن را می‌شناسند. این شرکت سایت‌های تحت وب را طبق یک سری اصول و فاکتور مثل میزان بازدید، میزان ماندگاری مخاطبان در آن و… رتبه بندی کرده و به مخاطبان نمایش می‌دهد. الکسا از شرکت‌های زیر مجموعه آمازون است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *