راهنمای کامل برای متا تگ ها در سئو

meta-tag

متا تگ ها و سئو سایت

راهنمای کامل برای متا تگ ها در سئو سایت

در این مقاله یک معرفی کامل از تمامی متا تگ ها برای مدیران سایت ها که هنگام بهینه سازی و سئو سایت به آن ها احتیاج پیدا می کنند، ارائه شده است.
در این مقاله همه متا تگ ها توضیح داده شده است. از جمله: تگ عنوان، تگ توضیحات، تگ alt برای تصاویر، تگ Canonical، برچسب های H1 تا H6، متا تگ روبات، Noindex، Nofollow ، برچسب های مختلف در Google News

در ابتدا اجازه دهید به این سوال پاسخ دهیم:

متا تگ چیست؟

متا تگ ها عناصر HTML هستند که ارائه دهنده اطلاعات در مورد یک صفحه وب برای موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان وب سایت است.
این عناصر باید به عنوان برچسب در قسمت <head> قرار داده شوند و به عنوان بخشی از یک سند HTML نیاز است که در CMS کد گذاری شوند. پیاده سازی این تگ ها در CMS ها بسیار ساده می باشد. به خصوص اگر از سیستم مدیریت محتوا وردپرس استفاده نمایید که در آن بخش های خاصی برای اضافه کردن تگ ها وجود دارد و احتیاجی به نوشتن کدهای پیچیده ندارد. حال اجازه دهید هر یک از آن ها را به ترتیب حروف الفبا تعریف کنیم:

تگ Alt برای تصاویر:

در بهینه سازی تصاویر برای جستجوگرها این نکته را در نظر داشته باشید که موتورهای جستجو نمی توانند تصاویر را بخوانند، فقط ویژگی و تگ هایی که برای تصاویر به کار رفته را می توانند بخوانند.
یکی از مهمترین تگ ها در تصاویر تگ alt است که توضیحی در مورد تصویر است. در مورد این تگ در مقاله "بهینه سازی تصاویر و سئو" توضیح بیشتری داده شده است.
متنی که در تگ alt نوشته می شود باید واضح باشد و توصیفی مختصر در مورد تصویر باشد.

برچسب Canonical:

استفاده از برچسب و خاصیت rel=canonical در صفحات وب سایت کمک بسیار زیادی به موتورهای جستجو می کند تا از طریق این تگ بتوان نسخه اصلی صفحات را از بین صفحات تکراری سایت تشخیص داد. برچسب Canonical به صورت زیر در لینک ها به کار برده می شود:

<link rel=”canonical” href=”http://example.com/” />

برچسب news_keywords برای اخبار:

 این متاتگ هم مثل متاتگ  keywords هست با این تفاوت که امروزه این متاتگ برای سایت های خبری استفاده می شود و در هر سایتی نباید استفاده شود.

برچسب های H1 تا H6:

برچسب H1 نوشته یا متنی است که در بالای صفحات وب سایت مشاهده می کنید.در اکثر مواقع تیترها و نام وب سایت با تگ H1 نوشته می شوند. از برچسب های H2 تا H6 می توانید به طور مناسب در مقالات و صفحات مختلف وب سایت خود استفاده نمایید. در استفاده از آن ها سعی نمایید یک نظم نزولی را داشته باشد. تگ های H1 و H2 از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر برچسب ها در سئو سایت برخوردار هستند.

متا تگ توضیحات:

تگ توضیحات یک پاراگراف کوتاه از کل محتوای صفحات است که در نتایج موتور جستجو نمایش داده می شود. در CMS ها کنترل کاملی بر روی متا تگ توضیحات صفحات دارید.

Nofollow:

هر لینکی که در وب سایت خود قرار می دهید و می خواهید که خزنده ها آن لینک را دنبال نکنند از Nofollow استفاده نمایید. به طور مثال: 

<a href=”https://www.example.com/“ rel=”nofollow”>EXAMPLE</a>

این بدان معنی است که گوگل این لینک ها را در رتبه بندی سایت تاثیری نمی دهد. به طور مثال اگر در وب سایت خود تبلیغات قرار می دهید، لینک ها را nofollow قرار دهید تا تاثیری بر سئو سایت شما نگذارد. در CMSهایی همچون وردپرس می توانید با استفاده از افزونه ها، لینک های خارجی را به طور خودکار nofollow نمایید.

Noindex:

با اضافه کردن این تگ به صفحات وب سایت خود، اجازه ایندکس نشدن آن ها را در نتایج جستجو می دهید. از این تگ می توانید صفحات خصوصی وب سایت خود را نگه دارید و اجازه ایندکس شدن آنها را توسط موتور جستجو ندهید. برای جلوگیری از خزنده موتور جستجو گوگل برای ایندکس نشدن از این تکه کد در قسمت <head> استفاه نمایید:

<meta name=”googlebot” content=”noindex”>

ولی برای ایندکس نشدن در سایر موتورهای جستجو از این تکه کد استفاده کنید:

<meta name=”robots” content=”noindex”>

با این حال گوگل هشدار می دهد که ممکن است صفحات شما از طریق دیگر موتورهای جستجو ظاهر شود.

متا تگ روبات Robots:

با استفاده از این تگ می توانید مشخص کنید که یک صفحه خاص ایندکس شود یا نه، یا این که تمامی لینک ها در یک صفحه دنبال شوند یا نه. محل قرار گیری متا تگ روبات در قسمت <head> است. مثل زیر:

<!DOCTYPE html>
<html><head>
<meta name=”robots” content=”noindex” />
(…)
</head>
<body>(…)</body>
</html>

در زیر پیاده سازی های مختلف از برچسب متا تگ روبات آورده شده است که معنی هرکدام نیز ذکر شده است.

<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow” />

ایندکس نشدن صفحات. دنبال نکردن لینک های صفحه

<meta name=”robots” content=”index, nofollow” />

ایندکس شدن صفحه. دنبال نکردن لینک های صفحه

<meta name=”robots” content=”noindex, follow” />

ایندکس نشدن صفحه. دنبال کردن لینک های صفحه

<meta name=”robots” content=”noimageindex” />

ایندکس نشدن تصاویر صفحه

<meta name=”robots” content=”noarchive” />

عدم نمایش لینک های کش شده در صفحه

<meta name=”robots” content=”nosnippet” />

عدم نمایش یک قطعه از صفحه در نتایج جستجو

<meta name=”robots” content=”notranslate” />

عدم ارائه ترجمه این صفحه در نتایج جستجو

متا تگ عنوان:

در یکی از مقالات به طور تخصصی در مورد تگ title توضیح دادیم.
عنوان دقیق و مختصر در مورد صفحه برای نمایش در نتایج جستجو و بازدیدکنندگان. نمونه ای از تکه کد متا تگ عنوان در صفحات وب:

<head>
<title>Example Title</title>
</head>

شما باید از کلمات کلیدی و همچنین نام تجاری در عنوان صفحات استفاده نمایید.
متا تگ هایی که در این مقاله ذکر شد، جز مهمترین تگ ها می باشد که تاثیر بسیاری در سئو سایت دارد و باید از آن ها به طور صحیح استفاده شود.

منبع: searchenginewatch

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *