بهینه سازی URL صفحات برای سئو

url

URL و سئو سایت

بهینه سازی URL صفحات برای سئو سایت

امروز ما قصد داریم برایتان بلوک اصلی سازنده هر وب سایت را توضیح دهیم که آن URL صفحات است.

آیا ساختار یک URL برای سئو مهم است؟

بله، اهمیت دارد. درحقیقت شما باید بهترین شیوه ها و اقدامات را هنگام ایجاد یک URL برای مطالب خود در نظر بگیرید و استفاده کنید.

۱- ایجاد یک ساختار ساده و قابل خواندن

مورد شماره یک یکی از مهمترین موارد است. ساختار URL یک سایت باید ساده و قابل خواندن باشد. ساختاری که برای آدرس صفحات انتخاب می کنید باید برای انسان قابل خواندن باشد. بنابراین URL صفحات شما باید بدین شکل باشد:
www.example.com/SEO-advice-for-beginners

نه بدین صورت:
www.example.com/index.php?id_sezione=360&sid=4j3898enno0223bns983201djis03

استفاده از کلمات و جملات در ساختار آدرس صفحات می تواند درکی از محتوای صفحه را برای کاربری که لینک شما را در ایمیلشان یا شبکه های اجتماعی مشاهده می کند، بدست آورد.
توصیه می شود که ساختار آدرس صفحات کوتاه، به یاد ماندنی و بدون ابهام باشد.

۲- استفاده از خط تیره (-) برای جداسازی کلمات در URL

بهترین شیوه علامت گذاری برای خوانایی بهتر URLها است. خط تیره (-) توصیه گوگل است. از خط تیره به جای underline (_) استفاده کنید.
www.example.com/SEO-advice-for-beginners

۳- تمام URLها باید با حروف کوچک نوشته شوند

اگر URL شما حاوی حروف بزرگ باشد، به حروف کوچک تغییر مسیر پیدا می کند. در برخی از موارد ( اگر شما از هاست لینوکس یا یونیکس استفاده می کنید) URLهای یکسان تنها تفاوتشان در یک حرف بزرگ است. example.com/webpage درمقابل example.com/webPage را می توان به عنوان صفحات مختلف درنظر گرفت.

۴- واژه های بازدارنده یا توقف در URLها

این موضوع برای جلوگیری از استفاده از کلمات بازدارنده (a, an, the) توصیه می شود. اما این موضوع دیگر مهم نیست. یک URL فقط نیاز به جلب توجه چشم انسان دارد.

۵- تیتر شما دقیقا نباید با URL مطابقت داشته باشد

درواقع این یک ایده خوب برای کوتاه تر شدن URL و متفاوت بودن آن با تیتر می باشد. به طور مثال اگر تیتر شما "25 super-useful SEO best practice tips for beginners" باشد. ساختار URL ساده و بدین شکل می تواند باشد: "25-SEO-best-practice-tips-for-beginners"

۶- استفاده از کلمات کلیدی و یا مشابه آن ها در URL

برای سئو سایت این کار بسیار مفید می باشد. ولی مراقب باشید که برای این کار از کلمات کلیدی زیاد استفاده نکنید و همچنین قابل فهم بودن URL را از بین نبرید.

۷- استفاده از یک دامنه یا ساب دامین (subdomain)

با توجه به MOZ " استفاده از قسمت وبلاگ در هر وب سایت می تواند کمک بسیاری به رتبه بندی و افزایش محتوای سایت نماید. استفاده از ریشه دامنه یا ساب دامین." ظاهرا مقدار زیادی از شواهد نشان می دهد که هنگامی که یک وب سایت یا شرکت مطالب خود را در یک ساب دامین استفاده می کند، یک تاثیر مثبت در نتایج جستجو و بهتر دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو پیدا می کند.

۸- استفاده از پوشه و یا اسلش (/) کمتر

با توجه به MOZ که می گوید URLهای خود را کاهش دهید. یعنی از پوشه های کمتر یا همان اسلش ها (/) استفاده نمایید تا عملکرد آدرس افزایش نماید. استفاده از URL بلند و پوشه های زیاد می تواند عمق زیاد ایجاد کرده و همچنین ایندکس شدن مطلب را پیچیده و مشکل تر نماید.

۹- URLها باید به صورت فعل باشند.

همانطور که توسط Gov.uk توصیه می شود، به طور مثال شما باید از "apply" به جای "applying" استفاده کنید.

۱۰-جلوگیری از استفاده از اعداد زیاد در URLهایی که محتوای مشابه دارند

با ایجاد بیش از حد بسیاری URLهای مختلف با محتوای مشابه می تواند URLهای پیچیده ای ایجاد کند و شما مجبور به استفاده از اعداد در این URLها می شوید که این کار مشکلاتی را برای Googlebots به وجود می آورد.


گوگل یک لیست بزرگی از چگونه این مشکل و راهنمای آن درست کرده است که آن را به صورت مقدمه در زیر ذکر می کنیم:
افزودن فیلتر به مجموعه ای از اقلام. اگر شما دیدگاه های مختلف از مجموعه ای از اقلام را در سایت خود و نتایج جستجو داشته باشید، به خصوص اگر به کاربر اجازه جستجو و فیلتر کردن اقلام توسط معیار خاص خود را بدهید، URLهای زیادی با محتوایی مشابه ایجاد می شوند.
نسل پویا از اسناد و مدارک
پارامترهای مشکل ساز در URL (مانند شناسه session)
مرتب سازی پارامترها
پارامترهای بی ربط در URLها. مانند پارامترهای ارجاع
ایجاد تقویم به صورت پویا


چگونگی رفع مشکلات URLها

در اینجا توصیه های گوگل برای تعمیر URLهای دارای مشکل ارائه شده است. مانند:
استفاده از فایل robots.txt برای جلوگیری از دسترسی گوگل به آدرس خاص. مانند URL های پویا یا آدرسهای اینترنتی که ایجاد نتایج جستجو است.
اجتناب از استفاده از شناسه جلسه (session IDs) در آدرس ها. استفاده از کوکی ها به جای آن.
کوتاه کردن آدرس توسط پیرایش پارامترهای غیر ضروری.
بررسی سایت خود برای لینک های شکسته.
اگر سایت شما دارای یک تقویم بی نهایت است، لینک ها را به صورت nofollow و پویا ایجاد نمایید برای صفحات تقویم آینده.

راهنماهایی که در بالا ذکر شد از منابع مختلفی از جمله مشاوره خود گوگل، MOZ ،  Gov.uk جمع آوری شد.

منبع: searchenginewatch

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *